Waarom kan iemand die stottert dit wel onderdrukken met zingen en niet met praten?

Je zou dus denken dat het een kwestie van adem(steun) is, is het dan niet mogelijk om deze techniek die je bij zingen gebruikt ook bij spreken aan te leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Met name Del Ferro (operazanger ) heeft methoden geintroduceerd die velen geholpen hebben van het stotteren af te komen , danwel door mentaal steviger in de schoenen te komen staan , door minder zenuwachtigheid daar controle over te krijgen.
Zijn dochter heeft het na zijn overlijden in amsterdam voortgezet en werd als de Del Ferro Methode destijds deels vergoed.
Nu heb je elektronische methode Speecheasy etc, die werken op basis van het verstoren van de mentale terugkoppeling, door je stam vertraagd en met steeds veranderende pitch 9toonhoogte) terug te geven, raak je zo in de war, dat je afleert op feedback te vertrouwen en ga je "per ongeluk " vergeten te stotteren.
Dit klinkt beledigend maar is BESLIST NIET ZO BEDOELD, ik ben erg betrokken geweest bij jongeren die zeer veel hinder van hun spraakstoornis ondervonden wo. mijn broer , die tevens mijn beste vriend is.
Ook hebben hij en ik methoden bedacht die -met wisselend effect, via de mobiele telefoon of opnameapparaat met flanger, chorus, harmonizing en delay met wisselende vertragingstijd steeds het denkproces tijdens het praten verstoorden, zodat niet meer op het eigen stotterern gelet werd.
Het was mij opgevallen, dat als mijn broer echt boos was, hij letterlijk vergat te stotteren.
deze methoden, er zullen er vast meer zijn, gaven goede resultaten, maar het spreekwoord "als je het niet kunt zeggen , zing het dan " is op stotteren vanuit onze ervaringen juist gebleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tijdens het zingen verlopen een paar processen anders dan tijdens praten. Tijdens zingen is het spreektempo lager en houd je klinkers langer aan. En omdat het ritme, de melodie en de tekst al vast liggen, hoef je daar al niet meer over na te denken. Er zijn tijdens zingen geen onderbrekingen en je haalt op een andere manier adem. Ook hoef je je tijdens zingen niet druk te maken om het gesprek en je gesprekspartner. Al deze punten opgeteld, zorgen ervoor dat zingen beter gaat dan spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek kan een positieve uitwerking hebben op spierbeheersing; Oliver Sacks heeft hierover geschreven in Awakenings.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook met praten.
Mijn overbuurman storttert als een stortteraar, maar op het toneel (spreken) merk je er niets meer van.
Valt me overigens op dat er vroeger meer stotteraars waren dan nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met een ander gebruik van je stembanden en dus de controle van je luchtstroom.