Hoe heeft men getest dat een goudvis een geheugen heeft van 3 seconden?

Ze kunnen het niet bepaald aan de goudvis vragen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me denken aan een songtekst: Like a little goldfish
swimming in a circle
every time I look around
hey, look at that cool plastic castle! (It's Always New to Me, Suzy Bogguss)

Antwoorden (5)

Het blijkt ook niet te kloppen. Het geheugen is veel langer

Ik neem aan dat ze het doen met bv voedsel achter een doolhofje plaatsen en zodra de vis twee of drie keer er is geweest, bepaalde paden te sluiten. Zo kan je zien of het op geheugen zwemt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een veelgehoord ‘feit’ over goudvissen is dat ze een geheugen hebben van slechts drie seconden. Is dit werkelijk zo, of is dit een mythe die in het leven is geroepen om het geweten te sussen van goudvishouders die een vis in een kleine kom stoppen? In laboratoria is veelvuldig vastgesteld dat goudvissen in korte tijd de weg leren vinden in een doolhof. Ook zijn er aanwijzingen gevonden dat goudvissen weten hoe laat het is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het getest is? Geen flauw idee, maar in ieder geval klopt er niets van. Onze goudvissen worden één keer per dag gevoerd (ze zitten overigens in een groot aquarium, maar dit terzijde) en dan weten ze precies waar ze moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn goudvis had een goed geheugen. Zodra je met voerbakje aan kwam wist hij dat er eten in zat. Met 3 seconden geheugen was hij dit zo vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze gedachte is door MythBusters al eerder naar het rijk der fabelen verwezen.

"Jamie trained his goldfish to recognize color patterns and complete an obstacle course under water. They remembered what Jamie had taught them over a month later and easily completed the same course without Jamie’s prompting"