Waarom kunnen ratten niet uitgeroeid worden? hier in de buurt zitten er veel en regelmatig komt een rattenvanger vergif leggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

ratten kunnen niet uitgeroeid worden omdat .het roedel dieren zijn die elkaar beschermen, waarbij de oude ratten eerst proeven van alle voedsel en erover heen zeiken als het verdacht is zodat de zwakkere dieren er niet van eten,dit is dan ook de reden dat rattengif altijd een langzaam werkend gif is. Verder zijn ratten erg vruchtbaar en goed in het produceren van nakomelingen zie de volgende som
op 1 januari hebben pa en ma rat de eerst maal sex
hieruit word op 21 januari het eerste nest geboren 6 kinderen (de ratten leven in een stal die verwarmd is ) vervolgens sexen pa en ma weer en hieruit worden op 11 februari weer 5 kinderen geboren waarna pa en ma weer zin hebben enzovoort : zie de tabel
datum worp
pa ma kids totaal
1-jan paring 1 1 0 2 ratten
21-jan paring 1 1 6 8 ratten
10-feb paring 1 1 5 14 ratten
2-mrt paring 7 7 6 63 ratten
22-mrt paring 12 12 5 135 ratten
11-apr paring 18 18 6 261 ratten
1-mei paring 23 23 5 399 ratten
21-mei paring 29 29 6 602 ratten
10-jun paring 34 34 5 806 ratten
30-jun paring 40 40 6 1086 ratten
20-jul paring 45 45 5 1356 ratten
9-aug paring 51 51 6 1713 ratten
29-aug paring 56 56 5 2049 ratten
18-sep paring 62 62 6 2483 ratten
8-okt paring 67 67 5 2885 ratten
28-okt paring 73 73 6 3396 ratten
17-nov paring 78 78 5 3864 ratten
7-dec paring 84 84 6 4452 ratten
27-dec paring 89 89 5 4986 ratten
indien er dus geen ratten sterven en bij een gemiddelde worp van 5.5 rat per worp zullen er bij voldoende ruimte en voedsel bijna 5000 ratten leven.
voedsel is er bijna altijd voorhanden omdat een rat alles eet ,en daarom is het goed dat vele ratten sterven door katten ,honden ,vossen of rattenvangers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah ongelofelijk hoe die enge beesten zich vermeerderen.Ja hun uitroeien is dweilen met de kraan open

Andere antwoorden (5)

Omdat ratten een zeer goed aangepaste diersoort is aan het leven in de buurt van mensen.

Het beste kan je ervoor zorgen dat je omgeving schoon is.

[dierenbescherming:]
Ter bestrijding van werkelijk ernstige schade van ratten en muizen kiest de Dierenbescherming in eerste instantie voor alternatieve methoden zoals:

* preventie,
* hygiëne,
* goed onderhoud en isolatie van huizen,
* afdoende afscherming van voedsel en voedselafval,
* voortplantingsregulatie en
* roofdieren zoals de vos en de kat hun gang laten gaan.

De Dierenbescherming is tegen vallen, klemmen, verdrinkingsmethoden en veel chemische middelen. Ze betekenen een lange lijdensweg voor de dieren en vormen grote risico's voor mensen (kinderen) en andere (huis)dieren. Daarbij is het doden van de muizen en ratten dweilen met de kraan open. Voor elke dode rat of muis komen er minstens net zoveel terug, omdat het territoriumdieren zijn die zich extra snel voortplanten als er lege plekken ontstaan.
[/dierenbescherming]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Richardcolle;

Mij is ooit verteld dat ratten onmisbaar zijn in een goed werkend rioleringssysteem, dus helemaal uitroeien zou dan ook niet verstandig zijn. Als het überhaupt al mogelijk zou zijn, zoals alwerd aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ratten zijn uitermate intelligente dieren die een geweldig aanpassingsvermogen hebben, overal waar maar voedsel voor ze is, kunnen ze overleven.
Ze zijn zeer vruchtbaar en kunnen binnen een jaar, onvoorstelbaar veel jongen krijgen.
Ze zijn zeer argwanend en zullen zomaar geen gif eten, alleen de minst slimme dieren eten van het gif en gaan dood, dus de slimmere dieren blijven dan weer over, waardoor ze nog moeilijker te bestrijden zijn.
Natuurlijk is de mens wel in staat al de ratten te doden, als ze 10 euro per stuk op zouden brengen is het snel gedaan met ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ratten passen zich ontzettend snel aan, ze leren heel snel dingen ( ook over vergif, is uit onderzoek gebleken), vergeet vooral niet de mensen te bedanken die hun troep naast de prullebak gooien ( of ie nu vol is of niet), en de o zo propere types die graag hun auto schoonhouden, en hun zooi dus maar uit het raampje gooien... ze zijn weer in opkomst! haha.
Enige wat je zou kunnen doen is je tuin en huis rat onvriendelijk maken, jammer genoeg ziet niet iedereen het nut ervan in..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra er nog twee over zijn, een mannetje en een vrouwtje is er kans dat die er weer krijgen.