Hoe komt het dat mannen meestal sterker zijn dan vrouwen?

Over het algemeen zijn mannen vrijwel altijd fysiek sterker dan vrouwen. Maar hoe komt dit eigenlijk als we allebei gewoon mensen zijn? Hebben mannen dan iets in hun lichaam wat vrouwen niet hebben waardoor het verschil er is?

3 maanden geleden
in: Biologie
3.6K
erotisi
3 maanden geleden
https://nos.nl/artikel/2482377-hof-geeft-semenya-gelijk-in-testosteronzaak-toch-past-atletiekfederatie-regels-niet-aan
Thecis
3 maanden geleden
Ja, differentiatie door het hormoon testosteron.
Overal in de natuur (bij de zoogdieren) is de man groter/sterker dan de vrouwelijke versie van het dier.
tinus1969
3 maanden geleden
@Thecis, dit niet bij alle zoogdieren zo, gibbons zijn een bekende uitzondering. Bij vogels is het zelfs veelvoorkomend dat man en vrouw gelijk zijn aan elkaar.
Thecis
3 maanden geleden
@Tinus1969
Dan is er een uitzondering bij de zoogdieren.
Vogels zijn geen zoogdieren (daarom expliciet zoogdieren genoemd). Ook.spinnen zijn een bekend voorbeeld waar het vrouwtje (erg vaak) groter is dan het mannetje.

Antwoorden (2)

In het algemeen door de verschillen in skeletbouw, spierbouw en hormonen.
En alle daaruit voortvloeiende verschillen.
Toegevoegd op 4 januari 2024 22:28: tekst
jc54
3 maanden geleden
Naar SUUZ AMIJS:
Mannen zijn sterker dan vrouwen. Ja, het raakt mij als vrouw ook om dit te moeten schrijven, maar het is nu eenmaal zo. Oké, niet alle mannen zijn daadwerkelijker sterker, maar anatomisch gezien wel. De hoeveelheid testosteron, een grotere longinhoud en meer hartvolume zijn drie fysieke kenmerken die bepaald hebben dat mannen sterker zijn dan vrouwen. Dat is ook de reden dat mannelijke sporters andere resultaten behalen dan vrouwen.
fremar
3 maanden geleden
Thecis
3 maanden geleden
Meer spiermassa
Hogere botdichtheid
Gemiddeld gezien een hoger metabolisme.
De 3 items die de quote weer geeft, zijn niet de bepalende factoren. De aanwezigheid van testosteron, ook tijdens de o twinkeling, is de bepalende factor. Daardoor krijgt een man o.a. een grote longinhoud, etc etc.