Als je op open zee verdrinkt, waar ga je dan aan dood?

In eerste instantie zou je zeggen dat je bij verdrinking dood gaat aan het feit dat je geen zuurstof meer hebt. Je hersens sterven af. Maar de ervaring van mensen die bijna verdronken zijn, geven aan dat je nog best lang bij bewustzijn bent.

Tegelijkertijd zak je in zee best snel naar beneden waarbij de druk ook heel snel toe neemt. Deze druk is ook dodelijk.

Dus waar ga je eerder aan dood? Het zuurstofgebrek of de hoge druk. Hier ga ik er wel bij van uit dat dit echt een diepe zee betreft.

een jaar geleden
in: Biologie
4.5K
jc54
een jaar geleden
Sterven door verdrinking is sterven door zuurstoftekort.
Thecis
een jaar geleden
Dat zeg ik toch ook?
Summo
een jaar geleden
Waarom stel je zo specifiek dat je in zee best snel naar beneden zakt, in zout water blijf je relatief juist beter drijven, zie de Dode zee, daar kun je niet zinken, zelfs al zou je het willen.
Thecis
een jaar geleden
Ga maar eens zwemmen in zeewater, zeker met kleding aan. En wellicht zak je iets minder snel dan in zoet water, maar naar beneden ga je. Beetje gevaarlijk alleen om uit te proberen op volle zee... De dode zee is wel een wat extreem voorbeeld met 33% opgelost zout...
Z512099
een jaar geleden
De zee is geen verwarmd zwembad, je geraakt snel in shock door de koude, je spieren zullen verstijven alsook de hartspier die stilvalt, zo sterf je, er is geen tijd om te verdrinken door zuurstoftekort.
Thecis
een jaar geleden
indirect beschrijf je zuurstoftekort in de hersenen (door de hartstilstand). Bij kou verstijf je inderdaad. Het water zal echter niet kouder zijn (of ongeveer) 4 graden celsius (omdat dat water de hoogste dichtheid heeft. Je zal daardoor inderdaad snel afkoelen, niet meer in staat zijn te zwemmen. Toch denk ik dat je longen sneller gevuld zijn met water dan dat je een hartstilstand krijgt van de kou.
Maar in beide gevallen zink je naar beneden en blijft mijn vraag (voor mijn gevoel) open staan wat dan hetgeen is dat je daadwerkelijk dood. De druk (waardoor bloedvaten springen e.d.) of het zuurstofgebrek.
TurfGraver
een jaar geleden
Voordat de druk een probleem wordt ben je al dood door zuurstoftekort.

Antwoorden (1)

Het is gewoon verdrinkingsdood, het menselijk lichaam kan verbazingwekkend goed tegen hoge druk. Waar je vraag mogelijk vandaan komt is de verwarring over problemen na hoge druk na duiken met zuurstofflessen (caissonziekte), maar dat heeft niets met gewoon onder water te maken.
. Het record diepduiken zonder zuurstof staat momenteel voor mannen op 120 m door een fransman. Hij bereikt die diepte door zich aan een verzwaard touw naar beneden te werken. Die diepte overleef je dus wat betreft de druk maar je zinkt daar dus niet snel naar toe.
Toegevoegd op 25 januari 2023 08:35: tekst
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Nee, mijn vraag komt niet naar voren vanwege verwarring omtrent Caisson. Dat is juist het uitzetten van gasbelletjes in je lichaam / bloedstroom nav een druk verlaging (vanwege te snel opstijgen). Alhoewel dat dit ook niet goed voor je is, heeft dit niets met verdrinken te maken. Op open zee zak je gewoon naar beneden als je niet zwemt. Het zoutgehalte is te laag om daar grote invloed op te hebben. En als je eenmaal water hebt ingeademd, ben je je drijfvermogen al helemaal kwijt (de luchthaven is weg). Daarna duurt het dus even voordat alle zuurstof op is. En alhoewel het lichaam goed tegen de druk kan, zullen je oren en ogen dit aanzienlijk minder goed kunnen hebben. Die druk blijft ook toenemen naarmate je dieper gaat.
Thecis
een jaar geleden
luchthaven = luchtzak...
Summo
een jaar geleden
Aha, duidelijk. Maar het blijft volgens mij zo dat zuurstofgebrek de boosdoener is. Binnen een paar minuten wordt dat een groot probleen, in die tijd zak je toch niet zo diep?
ronron1212
een jaar geleden
Lijkt mijn ook gewoon verdrinking door zuurstofgebrek meestal eerst onderkoeling waarna verdrinking volgt.
Thecis
een jaar geleden
Door onderkoeling blijf je nog vrij lang "in leven". Alle processen in de lichaam zullen vertragen. Dat is ook de reden dat mensen die verdronken zijn onder het ijs tot soms wel een uur naderhand gered kunnen worden. Ze liggen namelijk in water van 0 tot ca 4 graden. In die tijd kan je een behoorlijk eind naar beneden zakken.
Je zal dan in ieder geval niet meer bij bewustzijn zijn. Dat snap ik.