Kan het olie regenen?

En hier nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=yr5mhHOoJJw&feature=channel

Deze filmpjes zijn gisteren gemaakt.

Blijkbaar kan het olie regenen,anders zou het daar niet liggen.Maar olie is toch zwaarder dan water?.of zou dat door de wind kunnen komen en verdunning van de olie op het zeewater?Een lekenuitleg zou fijn zijn:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Olie verdampt niet op een manier dat het later als oliefilms op het water weer naar beneden komt. Wat waarschijnlijk is, is dat een storm voor de kust de olie als het ware opgezogen heeft, en over land weer met de regen mee naar beneden heeft gezet.

Feitelijk via hetzelfde mechanisme als ook gebeurd bij kikker regens en vis-regens [http://en.wikipedia.org/wiki/Raining_animals]

Toegevoegd na 3 uur:
[Ja,. het kan dus olie regenen]. De schade voor het milieu & de leefbaarheid zijn lastig in te schatten voordat we weten op welke schaal en met welke dichtheid die olie gaat vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja , dat kan
Maar het zal eerder een uitzondering zijn.
Het kan ook vissen regenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie is LICHTER (heeft een lagere dichtheid) dan water.
Het kan alleen olie regenen als het op een of andere manier versproeid is, zoals destijds in Koeweit of over grote oppervlakten kan verdampen als in de Golf van Mexico.
Zou olie zwaarder zijn dan water , dan zou het immers niet op het water gaan drijven.
Elk vloeistofoppervlak veroorzaakt verdamping in de atmosfeer.
Dikke aardolie verdampt overigens vrij slecht, het kookpunt ligt dan ook fors boven dat van water, normaal gesproken kookt olie pas bij meer dan 200 graden Celsius.
Dat hangt erg van de samenstelling van de (aard)olie af.
Aardolie is niet een verbinding, maar een mengsel van verschillende oliesoorten, ieder met zijn eigen unieke eigenschappen.
Daarom is aardolie niet homogeen van samenstelling, zelfs uit dezelfde put kan de verhouding van de soorten olie sterk variëren en daarmee dan ook de mate van verdamping en of het met het regenwater terugkeert naar de aarde of dampvormig blijft.