Wat waren de meest voorkomende doodsoorzaken voor neanderthalers/mensapen?

Ik heb niet zo veel verstand van het onderwerp, maar met 'neanderthalers/mensapen' bedoel ik de soorten die voor de huidige homo sapiens leefden uit het stenen tijdperk (die in grotten leefden, speren maakten etc). Was zoals nu kanker toen ook de nr 1 doodsoorzaak? Zijn er hierover cijfers (bijv. een pie chart of tabel)?
Edit: ik bedoel dus oorzaken als verhongering, verwondingen door andere dieren, verwondingen door soortgenoten, ziektes, etc.

Toegevoegd op 18 September 2021 19:08: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is niet bekend. De Neanderthalers hebben geleefd van circa 500.000 jaar geleden tot circa 40.000 jaar geleden. Van de vele miljoenen Neanderthalers die gedurende 460.000 jaren hebben geleefd, zijn de resten gevonden van een aantal honderden. Daarom is geen conclusie te trekken over de meest voorkomende doodsoorzaken.

Het klopt niet dat de Neanderthalers leefden vóór de Homo sapiens. Ze leefden tot 37.000 jaar geleden, terwijl de eerste Homo sapiens 150.000 jaar geleden opkwamen. De algemene aanname dat de Neanderthalers uitgestorven zijn gaat over de Allee-effecten. Als je het hebt over wat de meest voorkomende doodsoorzaken waren, zouden deze daar ook aan gerelateerd kunnen zijn. Zaken die eigen zijn aan een gebrek aan genetische diversiteit plus de mogelijkheid om minder goed te kunnen overleven dan de Homo sapiens als gevolg van een lager intellect. We hebben echter te weinig Neanderthalers gevonden om een goede uitspraak te doen over of ze nu vaker overleden aan verhongering of verwonding door dieren of oorlogen. Lange tijd is overigens aangenomen dat de Homo sapiens een hand had in het uitsterven van de Neanderthalers door uitroeiing. Dit lijkt echter niet het geval te zijn omdat er te weinig bewijs voor is, terwijl er wel bewijs is voor het feit dat ze hun communities in de regel zeer klein hielden, waardoor de Allee-effecten makkelijk vat op deze populatie konden hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100