Zullen blauwe ogen en blond haar bij de mens uitsterven?

Ik hoorde deze vraag in een Spaans radioprogramma vandaag. Bellers kunnen daarop antwoorden. Intussen leek het me interessant de vraag ook hier te stellen.

2 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is een soort spookverhaal dat populair is onder bepaalde rechts-extremisten maar verder geen basis heeft in feiten. De menselijke diversiteit heeft eerder de neiging om toe te nemen.
Edraket
2 jaar geleden
Dat ligt er aan wat je onder uitsterven verstaat.
Bedoel je dat op enig moment in de toekomst geen mens meer rondloopt met blauwe ogen en blond haar, dan is dat mogelijk en ook waarschijnlijk.
Dit is alleen een kwestie van tijd, als alle mensen zich zouden vermengen. Dat wil niet zeggen dat die genen dan weg zijn, er blijven dan nog mensen rondlopen die die geen blauwe ogen hebben en geen blond haar, en die deze genen in zich dragen en die ooit een kind zouden kunnen krijgen met deze eigenschappen.
Maar dat blijft dan bij een enkel kind, waarvan zijn/haar kinderen die eigenschappen hoogstwaarschijnlijk niet meer zullen hebben. Maar in de toekomst in een enkel geval weer zouden kunnen krijgen.

Antwoorden (1)

Nee, die kans is klein.
Recessieve genen zijn genen die zich sneller later onderdrukken dan dominante genen en dan niet te zien zijn. Bijvoorbeeld blond haar en/of blauwe ogen.
Er zijn hypothesen geweest dat een blonde haarkleur en blauwe ogen zouden moeten uitsterven. In 2002 publiceerde de BBC een artikel over een Duits onderzoek waaruit zou blijken dat blonde mensen in 200 jaar zouden uitsterven. Later bleek dit onderzoek een hoax te zijn.
Uit het principe van recessieve overerving volgt dat een vermenging ertoe leidt dat de betreffende genen fenotypisch (uitwendig) minder uitgesproken zijn, maar genotypisch intact blijven. Zonder extra selectiedruk is uitsterven in engere zin hoogst onwaarschijnlijk maar de mogelijkheid bestaat dat de eigenschap fenotypisch praktisch niet meer voorkomt.
SimonV