Waarom vliegen onweersvliegjes niet weg voor gevaar?

Elke gezonde vlieg vliegt weg als je er naar wappert, blaast of slaat.
Maar onweersvliegjes gaan gewoon bovenop je zitten en gaan niet weg als je beweegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Het was een heel zoekwerk om een antwoord te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt:
De officiële naam van deze beestjes is tripsen. Bioloog Martijn Egas werkt bij het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica van de Universiteit van Amsterdam. Hij onderzoekt hoe tripsen elkaar helpen. Zij waarschuwen elkaar voor een vijand, uit een soort altruïsme. Als ze worden aangevallen door een rover, dan kunnen ze een druppel met geurstofjes loslaten; het alarmferomoon. Andere tripsen in de buurt ruiken dat en snellen weg. Maar de trips die het alarmferomoon loslaat, gaat daar waarschijnlijk aan ten onder. De trips laat het alarmferomoon namelijk pas los als de rover echt heeft aangevallen. Waarschijnlijk is het gevaarlijk om het eerder te doen, voordat de rover contact heeft gemaakt. Dan gaat de rover juist op die geur af.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze zijn te licht om gewond te raken als je ze raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....... Dus jij beweert dat je een onweersvliegje niet kan doodslaan, of dat een vogel ze niet op kan eten? Wat is dit voor een antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Een bacterie kun je ook niet doodslaan. Ze zijn te klein en licht.
Onweersvliegjes zijn zo ontzettend klein en hun hersens zijn helemaal minimaal,misschien heeft degene die deze vliegjes ontwierp,geen kans meer gezien er ook nog een veiligheidssysteem bij in te bouwen. M.a.w. ze beseffen niet,dat ze zich in gevaar bevinden.