Heeft het evolutionair gezien nut dat mensen in staat zijn om anderen/dieren/objecten schattig te vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schattige vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag: ik ga je volgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe denk jij er zelf over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag het eerst als een zwakte, andere soorten ontzien omdat ze er lief uitzien.
Je doodt ze niet zo snel, je zou ze sneller helpen...
Ik zag niet in waarom dat goed zou zijn voor ons als soort.
Maar door antwoorden die hier zijn gegeven ben ik het in een ander daglicht gaan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dankje

Het beste antwoord

De voornaamste reden is dat we babies , onze eigen jonkies, schattig moeten vinden zodat we voor ze gaan zorgen, omdat ze dat zelf niet kunnen. Evolutionar gezien heel belangrijk dus, anders blijft er weinig van je soort over.

Enkele kenmerken die maken dat we een baby schattig vinden zijn het grote hoofd en de grote ogen. Dieren, en met name jonge dieren, waarin we dit terug zien, vinden we dus ook heel schattig en roepen ook allerlei vertederende en verzorgende instincten op.

Niet voor niets vinden we dieren leuker naarmate ze meer op mensen lijken. Daarom scoren dieren met teveel of tre weinig pootjes ook zo laag op de schattigheidsschaal (integendeel ; bijna niemand wordt vertederd door een jong slangetje of spinnetje) en kunnen apen en beren, die het meest op mensen -en dan vooral kleine mensen - lijken op onze onverminderde aandacht en belangstelling rekenen. Waarvan de jonkies nog het meest, natuurlijk.

In feite zijn het dus de babykenmerken die ons onwillekeurig aantrekken. En dat is - uiteraard - in het belang van de soort. Zie het willen knuffelen met aapjes en beertjes (en hondjes, en poesjes) maar als een soort 'collateral damage', een bijverschijnsel van dit systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

lijkt me wel, t zou de wereld een stuk minder gezellig maken als we alles en iedereen maar zouden haten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wij vinden vooral babies schattig zodat we goed voor ze zouden zorgen.

Dus alles wat baby-eigenschappen heeft vinden we schattig (grote ogen bvb.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit wat in...
Dus wij zijn zó ingesteld om die eigenschappen van babies te herkennen dat we ze overal in gaan zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Kijk maar naar sommige 'schattige' auto's, deze hebben vaak grote ronde koplampen zodat ze ons onbewust aan de ogen van babies doen denken.
http://i543.photobucket.com/albums/gg471/ariefwiryanto1/Mini-Cooper.jpg Sommige auto's moeten dan weer net stoer zijn en die laten ze op bvb haaien gelijken.
http://automodely.net/modely_vyr/AUTOART/CHEVROLET%20CORVETTE%20MAKO%20SHARK%201961.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk voorbeeld, heel aannemelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het antwoord. +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@NovemberGraye:
Ook babyDIEREN zelf zijn nuttig voor de mensheid, hoor. Dat heeft te maken met biodiversiteit en dierlijk leven op zich, welke erg belangrijk zijn voor de mens.
Nee,de evolutie is er niet mee gebaat,dat wij bepaalde dingen schattig,truttig o.i.d. vinden en dat heeft ook geen enkele invloed op de evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten altijd in balans zijn, anders worden we gek. Er zijn genoeg dingen waar we niet van houden. Dus er moeten ook heel veel dingen zijn, waarvan wel houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je eigen jongen afstotelijk vind ga je ze niet verzorgen.Dan sterft je soort uit.
Dat transponeert zich ook op andere soorten.Ik heb bijvoorbeeld al enkele pasgeboren dieren grootgebracht die zonder moeder zaten.Indien ik ze afstotelijk had gevonden had ik dat waarschijnlijk niet gedaan.
Ja, het heeft nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar onze soort heeft er geen baat bij dat wij (de jongen van) andere soorten schattig vinden, en daarom voor hen gaan zorgen.
In tegendeel, denk ik zelfs... We geven dan ons eten weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee NovemberGraye, wij willen die dieren later opeten als ze groot zijn - of dieren die van die dieren afhankelijk zijn in de voedselketen.
C.q. die dieren zijn een onderdeel van de benodigde biodiversiteit. Zonder die diversiteit maakt ook de mensheid minder kans.
Mogelijk is dat terug te vinden in de genen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dieren op te laten groeien om ze vervolgens op te eten hoeven wij ze niet schattig te vinden.
Dat hoeft nu niet, en dat hoefde al niet in de begintijd van de mens.
Nee van wat ik er van heb begrepen niet.
(Ik geloof niet in evolutie)

Toegevoegd na 3 minuten:
Evolutie geeft tevens geen antwoorden op onze waarom vragen. En waarom er goed en kwaad bestaat en waar dat vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, duh, at is ook een heel ander vakgebied, Koolwitje.
Evolutie houdt zich uitsluitend en alleen bezig met het ontstan van soorten, niks meer en niks minder. VOor andere vragen moet je op andere vakgebieden zijn.
Nu zeg je feitelijk dat je niet in loodgieters gelooft omdat ze niet weten hoe je moet behangen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat evolutie geen antwoord geeft op die specifieke vragen.
Maar jij geeft ook geen antwoord op deze specifieke vraag.
Ik vraag me niet af waarom goed en kwaad bestaan.
Wel waarom mensen de mogelijkheid hebben tot schattig vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vinden dieren hun jongen dan ook schattig??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af wat dat met mijn vraag of jouw antwoord te maken heeft.
Als je dat wilt weten, stel de vraag dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou volgens de evolutie zijn wij toch ook dieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog steeds zie ik geen verband, misschien zou je even kunnen uitleggen waar je precies op doelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom dieren niet iets schattig vinden en mensen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag aan jou was wat dat ook maar ergens mee te maken heeft... Wat jij net vraagt is ook compleet niet onderbouwd, hoe weet jij dat dieren niet in staat zijn om iets schattig te vinden?
Maar goed, daar gaat het nu ook helemaal niet om, dus ik begrijp niet waarom je hierover begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evoloutie heeft niets te maken met gevoelens, meer met de ontwikkeling van iets, dat heeft men mij hier uitgelegd.
Daarom denk ik dus dat iets grappig vinden, niets met de evolutie te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie jou dat heeft verteld had geen idee waar hij het over had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is namelijk een tamelijk typisch menselijke eigenschap. Zoals je weet hebben bij nogal ver ontwikkelde grote hersenen, waardoor we veel 'hersenfuncties' hebben die je bij dieren niet ziet, waaronder een heel scala aan ingewikkelde emoties.
Dieren herkennen elkaar in de regel aan de geur, maar daarnaast zijn veel dieren héél wat minder hulpeloos dan mensenjongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik vind het lastig hoor die theorie, de een zegt dit en de ander weer dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelens kunnen heel belangrijk zijn in de ontwikkeling van iets, Koolwitje. Het lastige is dat we het bij dieren niet zo goed kunnen aantonen voorzover het al bestaat. Maar van mensen weten we dat ze er zo ongeveer van uit elkaar klappen, en er bijna volledig door gestuurd worden. En in de evolutie kunnen hele, hele, hele kleine dingetjes het hele grote verschil maken tussen sterven en overleven. Voor het individu, maar door het bestaan van genen uiteindelijk door de hele soort. De mens is echter vermoedelijk de enige bij wie ook CULtuur een rol is gaan spelen in haar evolutie (naast de NAtuur). Daarom lijken we ons op dit moment zelf een klein beetje aan dat proces onttrokken te hebben, omdat van de soort mens het lang niet meer altijd de zwakken zijn die sterven en de sterken die zich voortplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie betekent min of meer dat soorten zich zó ontwikkelen dat ze goede eigenschappen hebben om mee te overleven.
Sterker nog, de zwakke exemplaren met onvoordelige eigenschappen sterven gewoon uit.
Daardoor blijven de organismen met de beste eigenschappen over.
Het kan in de loop der tijd veranderen, welke kenmerken nuttig kunnen zijn voor een soort.
Bijvoorbeeld door verandering van klimaat of leefomgeving.
De organismen die hier niet tegen zijn opgewassen zullen dan sterven waardoor degenen met de juiste kenmerken zich gaan voortplanten en de soort voortaan deze handige kenmerken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Evolutie geeft tevens geen antwoorden op onze waarom vragen. En waarom er goed en kwaad bestaat en waar dat vandaan komt."
De evolutietheorie pretendeert ook niet antwoorden te hebben op 't 'waarom' en 'goed en kwaad'. Het zijn vooral mensen die geloven in een letterlijke interpretatie van de bijbel die tegen de wetenschappers zeggen dat de evolutie geen antwoorden geven op vragen zoals 'Hoe is alles ontstaan?'. Dat zeggen ze alleen maar om de wetenschap / de evolutietheorie onderuit te halen. Wetenschappers zeggen helemaal niet dat de evolutietheorie een 'theorie van alles' of een theorie is die verklaart hoe alles is ontstaan. Evolutietheorie houdt in: de best aangepaste (door bijv. mutaties in de genen) aan de dan geldende omstandigheden overleeft. (Dat hoeft geenszins de sterkste of mooiste te zijn.)
Als je even nadenkt zie je dat dat ook niet anders kan. (Tenzij je natuurlijk de gehele wetenschap afwijst.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar hoort de oerknal eigenlijk bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astronomie, naar ik aanneem. In ieder geval niet bij de biologie , waar de evolutie een onderdeel van is. Begrijpen hoe het heelal is ontstaan en werkt is een heel ander vak dan begrijpen hoe soorten ontstaan en veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje spuit elf hier, maar om met Richard Dawkins te spreken, die op zijn beurt weer Peter Atkins aanhaalde, toen Peter gevraagd werd: "Science can answer the 'how' questions, but what about the 'why' question?" Peter Atkins antwoorde volgens Dawkins met: "Sir, the 'why' question is just a silly question."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou die vragen niet silly noemen, alleen al omdat er miljoenen en nog eens miljoenen mensen zijn ie zich deze dingen afvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rietje:
Omdat miljoenen een vraag stellen betekent dit niet automatisch dat het geen 'silly' vraag zou kunnen zijn natuurlijk. Wat Peter Atkins heeft willen zeggen, is dat de 'waarom' vraag er vanuit gaat dat er een doel is aan ons bestaan. Een doel zou op zijn beurt impliceren dat er een hogere intelligentie ten grondslag ligt aan ons bestaan, welke een plan heeft uitgestippeld voor ons (of het universum). Maar er zijn natuurwetenschappelijk bezien helemaal geen aanwijzingen dat er een hogere intelligentie is. Vanuit dat licht beschouwd (dus, zolang niet aangetoond is dat er een hogere intelligentie bestaat) is het 'waarom' dus een 'silly question'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oerknal hoort bij een explosie en k heb alleen maar doden gezien bij een explosie en geen leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eddy:
Ik twijfel bijna of ik op zo'n simpele voorstelling van zaken in moet gaan. Maar ik probeer het toch: Ten eerste:
De oerknal (de Big Bang [1]) is een misleidende naam. Big Bang is een term die waarschijnlijk in het leven was geroepen door Fred Hoyle en eigenlijk geen recht doet aan ons huidige begrip van de expansie (uitdijen) van ons universum. Ten tweede:
Ook al zou de oerknal een explosie zijn geweest: het leven op aarde is niet onstaan op dat moment. De aarde bestond toen niet opeens spontaan. De oerknal heeft dus niets met het ontstaan van leven hier op aarde te maken, behalve dan, dat als de 'oerknal' niet plaats had gevonden de aarde uiteindelijk niet had bestaan. De aarde is pas grofweg 9 miljard jaar na het ontstaan van het universum ontstaan. [2] Ten derde:
Het leven op aarde is ook niet direct met het onstaan van de aarde begonnen. Men gaat ervan uit dat het leven pas grofweg 0,3 tot 0,8 miljard jaar later (+/- 3,7 tot 4,2 miljard jaar geleden) tot stand is gekomen. [3] Ten vierde:
En ik zeg het voor de zekerheid maar; de theorie over de verdere ontwikkeling van het leven (Evolutie theorie [4]) hier op aarde moet ook niet verward worden met de theorie over het onstaan van leven hier op aarde (Abiogenese [5]). PS.:
Mocht je vallen over het woord theorie:
Een wetenschappelijke theorie is niet "maar een theorietje", maar "het geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven [..] en een *toetsbaar* model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid." [6] [1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
[2] http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderdom_van_de_Aarde
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis#Early_conditions
[4] http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
[5] http://nl.wikipedia.org/wiki/Abiogenese
[6] http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_theorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PSS.: Abiogenese is trouwens nog niet echt een volwassen wetenschappelijke theorie, maar eerder een aantal hypotheses (wat wij in de volksmond meestal een theorie noemen). We weten er simpelweg nog niet genoeg over om een echt betrouwbaar model te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PPS*
Ja, dat lokt bescherming uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom zou het voor óns evolutionair verantwoord zijn om (leden van) een andere soort schattig te vinden?
Het is een soort reflectie. Het heeft geen direct evolutionair voordeel an sich, maar is het gevolg van het voordeel wat er is aan het 'schattig' vinden van 'mensen babies'. Als iedereen die lief en schattig vind, dan is de aandrang er goed voor te zorgen hoger. En de ouders die beter voor de kinderen zorgen hebben meer nageslacht; Zie kan zo'n reactie evolutionair groeien.

Alle zoogdieren maken echter een soortgelijke ontwikkeling door, waarbij de jongen relatief groot hoofd hebben, en grote ogen ten opzichte van het lichaam. Dit roept dezelfde 'schattig' reactie als bij mensen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het al gegeven antwoord m.b.t. het willen opvoeden van de eigen babies als die er schattig uitzien: de mens profiteert er ook van als ze jonge dieren schattig vinden. Immers, als wij die ook beschermen, kunnen we ze later opeten als ze volwassen zijn. Of andere dieren/planten die van de betreffende (schattige) diersoort afhankelijk zijn. En dat zijn vaak meer dier(en plant-)soorten dan je denkt (maar je genen kunnen daar meer verstand van hebben dan de eigenaar van die genen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
evolutie is een gloof je moet het geloven bewijs maar dat t waar is dat is nooooooog noooooooit iemand gelukt een verhaaaltje vezinnen kjan iedereen en evolutie is achter haalt