Een vleermuis is een gewerveld zoogdier en gewervelde zoogdieren lijken allemaal in bouwplan wel enigzins op elkaar. Dit komt doordat biologen denken dat ze via evolutionaire processen zich zijn gaan onderscheiden.

De oudste vleermuis die is gevonden is 50 miljoen jaar oud en biologen menen dat deze soorten eerst zijn gaan vliegen en dat de echolocatie zich steeds beter is gaan ontwikkelen.

Voor deze echolocatie gebruikt de vleermuis hetzelfde systeem waarmee allezoogdieren geluid waarnemen; het gehoor. De geluidstrillingen komen via het trommelvlies in het slakkenhuis waardoor het geluid wordt waargenomen. Wat de vleermuis doet is een heel hoog (voor ons onhoorbaar) geluid produceren dat wort weerkaatst door een object. Deze weerkaatsing wordt ook waargenomen. Om dit mogelijk te maken heeft een vleermuis een enorm goed gehoor. In vergelijking met mensen is het slakkenhuis enorm groot.

Waarom dit systeem bij een vleermuis zo goed is ontwikkeld, is omdat ze hier voordeel mee hadden. Zo konden ze goed jagen in de schemering. Door dit voordeel waren ze in staat om te kunnen overleven.

Toegevoegd na 5 uur:
Dus hebben vleermuizen m.i. niet een ander zintuig dan mensen, maar het zintuig waarmee ze horen is gespecialiseerd in echolocatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat ze in het donker moeten jagen. Dan heb je aan sonar meer dan aan ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vleermuis was van oorpsrong een gewone muis..... maar daar word veel op gejaagd overdag en juist snachts niet.... door snachts te gaan leven zijn ze zo succesvol geworden en hebben veel minder vijanden

Soms zie je op het platte land in belgie dat een vleermuis niet op tijd in zn grot is gegaan sochtends

dan zie je bepaalde vogels die worden wakker en die lusten dan wel een lekker hapje.... dus vaak het einde voor de vleermuis.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij niet op z'n kop in een grot hoeven hangen en niet in het donker op insektenjacht gaan (tenminste niet om ze op te eten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben ze niet. Dat hun gehoor beter ontwikkeld is betekent niet dat het een ander zintuig is - het blijft gehoor. Ook mensen kunnen met veel training echolocatie onder de knie krijgen, maar ons zicht zorgt ervoor dat hier weinig behoefte aan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vleermuizen hebben wel een veel uitgebreider slakkenhuis om echolocatie te kunnen uitvoeren.
AWM
13 jaar geleden
Ja, Som, maar is het daarmee een ander zintuig geworden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zeker niet. Ik ben eens met het antwoord.