Wie kent het "blue field entoptic phenomenon"?

Al jaren valt me iets op als ik bij mooi weer naar de blauwe lucht kijk. Dan zie ik in mijn blikveld miniscule wittige stipjes. Zo'n stipje verschijnt, beweegt heel snel in een bochtige beweging, en verdwijnt dan weer. Op elk moment zijn er vele van die stipjes. Ze zijn er continu.

Ik zie ze ook als ik bij fel licht naar een wit vel papier kijk, maar bij de blauwe lucht gaat het het beste.

Dit zijn niet de draadjes die bijna iedereen kent. Dat zijn "mouches volantes" (oorspronkelijke naam) of "floaters" (huidige naam).

Het heeft me jaren gekost om erachter te komen wat mijn stipjes zijn. Zoek op "blue field entoptic phenomenon" en je weet waar ik het over heb.

Maar nu: ik heb dit verschijnsel aan veel mensen beschreven. Slechts een enkeling slaagde erin, het ook te zien. Hoe kan dat?

Kun jij die stipjes zien krioelen? Vandaag is een mooie dag om het te proberen...!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Wat leuk dat er een naam voor blijkt te zijn...jaren dacht ik dat ik de enige was die die 'spermavisjes' in de blauwe lucht zag bewegen...Ik veronderstelde dat het iets in de lucht was dat alleen ik zag...bij een strakblauwe lucht zie ik het krioelen...

Dank je wel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik heb ze voor mezelf ook wel eens omschreven als "spermavisjes". Heb jij ook wel eens geprobeerd aan iemand anders te beschrijven wat je ziet, en of die persoon ze ook kan zien? En dan alleen maar een wazige blik als antwoord gekregen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overigens zegt die naam niet zo heel veel. Blue field: zegt dat je het het beste ziet als je naar een blauw vlak kijkt. Entoptic: van entero, wat binnenin betekent, en optic, wat het oog aanduidt. Omdat het een verschijnsel is dat in het oog zelf ontstaat. Phenomenon: verschijnsel. Tja. Dus de naam zegt "een verschijnsel binnen het oog dat je goed ziet bij een blauw vlak". Goede beschrijving, daar niet van, maar wat je daar nu aan hebt...

Andere antwoorden (5)

ik ken dat ook, ze zijn er ineens en ze spiralen weg, soms tientallen tegelijk. Ik zoek en ik kijk effe, nu ik de naam van het fenomeen ken..

Dank je wel, ik heb iets totaal nieuws geleerd, ik dacht altijd dat ik de enige was die dat zag, maar nu is er zelfs een naam voor ook..

Ik ga het eens een tijdje ongeneneerd zitten te doen vandaag... (nu kom ik deze dag wel door)

Als ik je foto (avatar) bekijk, ben je daar dan niet steeds bezig om die dingetjes in ogenschouw te nemen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ook ik zie van kindsaf aan al die witte bolletjes in de blauwe hemel krioelen. Ik vroeg me ook al af of ik de enige was die dit zag.. wow dus er zijn er meer..Het zijn kleine stipjes, duizenden die aan en uit lijken te gaan en die krioelen..zo ervaar ik het. Met name in een blauwe hemel kijken roept het het sterkst op..ook bij mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het zeker! Ik kan me nog goed herinneren vroeger in het openluchtzwembad. Kon ik uren liggen staren naar de lucht, o.a. naar die zwemmende stipjes.

Ik zie trouwens nog veel meer "achter m'n ogen". Bijvoorbeeld 's nachts in bed in het donker, zie ik soms ruis in allerlei kleuren, en soms hele spyrograph achtige geometrische figuren zelfs.

Volgens mij kan ik trouwens ook soms mn bloed door mn mn ogen zien pompen want ik zie gekleurde vlekken die van groot naar klein gaan en dan verdwijnen, als concentrische cirkels inelkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die ruis in allerlei kleuren zie ik ook. Dat is technisch gesproken inderdaad letterlijk ruis. Ook die vlekken die je in het donker ziet, ken ik. Ik heb geen idee waar die door worden veroorzaakt.
Ik dacht dat m'n ogen stuk waren ofzo. Haha... Nooit geweten dat er zelfs een naam voor bestond...