Is de mens werkelijk superieur?

In theorie is het mogelijk dat een virus de hele mensheid uitroeit, dus wie is er nou superieur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (11)

De mensheid is in een voortdurende strijd gewikkeld met allerlei veroorzakers van ziekten. Van sommige ziekten is de oorzaak nog niet eens bekend. Tijdens deze strijd vallen er helaas veel menselijke slachtoffers. Soms wordt een behandelmethode of goed preventiemiddel ontdekt/ ontwikkeld. Er blijven echter genoeg ziekten over waar tegen gestreden moet worden. Ook nieuwe ziekteveroorzakers duiken zo nu en dan op. Het blijft een strijd.

Denk niet dat we in deze strijd moeten gaan spreken over superieur of inferieur. Daarvoor overlijden er teveel mensen door bepaalde ziekteveroorzakers. Toch is de totale mensheid nooit echt in gevaar geweest.
13 jaar geleden
Het is toch simpel. Wij, de mens het superieure wezen op aarde.
Waarom? Omdat de mens instaat, als hij echt moeite doet, om alle andere dieren/planten uit te roeien.
Dieren doden alleen om te eten, uit zelfverdediging, ...
Maar niet omdat ze het kunnen.
En de mens wel...

Superieur betekent toch, de beste...
Wij zijn het superieure ras op aarde omdat we de meeste kans hebben om te overleven.

Maar dat haalt niet weg dat we ook enorme sukkels kunnen zijn!
En of we dan nog zo superieur zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn klein en nietig, we kunnen nog geen grassprietje laten groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben niet de meeste kans om te overleven: dat hebben kakerlakken (weet je wel de beestjes van Vertonghe), en bacteria.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Snoeske je schrijft dat dieren alleen eten om te doden. Heb je wel eens een vos "aan het werk" gezien? Is echt niet leuk. één kip word (redelijk) opgegeten en alle andere kippen slacht hij/zij letterlijk af en laat ze gewoon liggen.
De mens staat aan de top van de voedselketen.Dat is wat anders dan superieur.Een flink vulkaantje met wat meer kracht dan die in finland,een aarbeving in san fransisco.

Mensen zijn zo nietig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we hebben wel meer mogelijkheden dan andere organismen, maar superieur? nee, vind ik van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is gewoon een nietig wezen,maar is tot veel dingen in staat.
Alleen op de natuurkrachten heeft de mens nog geen enkele invloed.
Deze krachten zijn de mens nog steeds de baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nee de mens is niet superieur, God is dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is slechts 1 van de vele soorten waarmee we de planeet delen. Wij zijn allesbehalve superieur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is niet superieur, hij is superieur naar andere soortgenoten, maar niet naar de rest van het bestaan.

En wat betreft virussen en bacteriën, de race is nog niet beslecht. Het antwoord is er nog niet. De tijd zal het uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat alleen vraagsteller nog denkt dat de mens superieur is. De kakerlakken van vertonghe zijn veel en veel beter in overleven. Er zijn veel meer bacteria dan mensen en die zijn ook veel moeilijker te vernietigen. Nee wij zijn niet superieur. En god dus ook niet, want wij zijn naar zijn evenbeeld geschapen, volgens sommigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De virussen. De vraag is hoe lang de mensheid het nog kan winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superieur is een subjectief begrip. Het hangt helemaal van degene die 'meet' en de eenheid waarin je meet, af wie er superieur is. Dus de mens is superieur als het gaat om:

- nieuwe dingen bedenken
- reflecteren op zijn eigen handelen
- zijn leefwereld aanpassen aan zijn eigen behoeften
- ...

En de virussen zijn superieur in:
- dodelijkheid
- overleven
- simpele doeltreffendheid
- ...

Dus zeg het maar, vanuit de waarden die we als mens belangrijk vinden, zullen we onszelf altijd wel superieur vinden aan een virus. Maar dat zegt niks over wie er uiteindelijk de aarde zal 'erven'.