Hoe onstaan kriebels in je buik?

Als je iets spannend vind of dus gek bent op je nieuwe vriendje of vriendinnetje dan voel je echt kriebels in je buik.

Nu vroeg ik mij af, hoe onstaat dit gevoel? Zijn het misschien een soort spiersamentrekkingen ofzo?

Someone help me out here?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Dat gevoel komt door een stofje dat door je lichaam wordt aangemaakt, adrenaline [ is eigenlijk de verouderdenaam voor Epinefrine ] en andere hormonen en neurotransmitters.

Het gevoel dat je dan ervaart, is volledig vergelijkbaar met verliefdheid ("de vlindertjes"), of de spanning die je in een achtbaan kan voelen: door de vrijgave van adrenaline in je bloed (doordat je iets ziet, voelt of denkt), zal in je lichaam een oerinstinct naar boven komen:opwinding, vechten, vluchten.

Voor deze keuzes moet bloed verzameld worden in de spieren en zal er dus (snel) bloed onttrokken worden uit je ingewanden. Als het bloed zo snel wegtrekt uit je maag, voel je een kriebel.
Er vlak voor eten is dan ook geen goed idee, want door het wegtrekkende bloed, vertraagt je spijsvertering. Dit zorgt bij heel wat mensen zelfs voor braakneigingen en misselijkheid. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd.

Daarom kunnen sommige mensen niet eten als ze heel verliefd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een samenspel van een geluksgevoel in je hoofd en in je lijf.
Het kriebelt niet echt maar het voelt wel zo, het is dan ook vaak niet uit te leggen.
Maar het is wel een alles overheersend iets waar je jezelf niet tegen kunt wapenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je buik reageert heel direct op spannende dingen. Als je verliefd bent, geven je hersenen boodschappen door aan de spieren in je buik. Daardoor trekken die spieren samen en krijg je dat gekke gevoel in je buik.

De spieren geven signalen terug naar de hersenen: 'hé, dat is een gek gevoel in mijn buik, wat is dat? Dat zijn vlinders!!'. Dat gevoel herken je als verliefdheid.

Je hersenen maken het onderscheid tussen iets leuks als verliefdheid en iets vervelends zoals bang zijn. Bij iets vervelends voelt dat gekriebel in je buik ineens een heel stuk minder fijn.