Zou het kunnen dat we over enkele eeuwen alleen maar bruinogigen mensen op de aarde hebben?

Volgens de eerste wet van Mendel zijn bruinogigen dominant en blauwogigen recessief, d.w.z. dat de hun kinderen bruinogig zijn en de kleinkinderen 25% kans hebben om blauwogig te zijn. Nu de wereld wat meer toegankelijk is voor iedereen en er meer gemixte huwelijken zijn, vraag ik me af of over een x-aantal eeuwen iedereen bruinogig is.
http://www.erfelijkheid.nl/documentatie/pdf/pc/pc2.pdf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Nee. Dat een gen recessief is betekend niet dat het gen aan onderdukking leidt en langzaam uitgefilterd wordt. Het heeft een kleinere kans om tot uitdrukking te komen. En daarom zullen er minder mensen zijn die blauwe ogen hebben (immers, er moet 2 keer een gen 'blauw zijn). Maar het recessvie gen blijft gewoon in de populatie. En daarom zullen er -tot er selectie tegen het blauwogen gen plaats vind- gewoon altijd kinderen geboren blijven worden met blauwe ogen.

Sterker nog: Alles wat zeldzaam is, is geliefd. Dus kan je verwachten dat mannen en vrouwen met helderblauwe ogen in de toekomst een groetere kans hebben om te paren, en daarmee zal het relatieve aandeel van blauw in de populatie toenemen. (Wederom: Vooral als recessief gen tegen een dominant bruin,en dus bruin ogige mensen opleveren. Echter, ook hier geld weer: Als je BrBl (Bruine ogen) * BrBl (Buine ogen) doet, heb je 1/4 kans op BlBl => Blauwe ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, als blauwogigen dreigen uit te sterven, richten ze een blauwogen-vereniging op en die vecht vervolgens voor hun eigen rasbehoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie is dat wel wat in de lijn der verwachting ligt - al zijn de genen voor niet-bruine ogen nog wel redelijk alomtegenwoordig. Maar als je over een paar eeuwen praat, ja, dan zijn in dit tempo en dit scenario eerste roodharigen en groenogigen verdwenen, gevolgd door de blondharigen en blauw- of grijsogigen. En uiteindelijk ook de blankhuidigen. Maar het duurt wel heel lang, want ook door dat mixen zullen steeds meer mensen een recessief 'blauw' gen erven dat dus steeds opnieuw de kop kan opsteken. Zo snel roei je een gen ook weer niet uit. Daarnaast zal het als atavisme nog van tijd tot tijd blijven opduiken.

Maar een paar eeuwen is best wel lang, dus die kans is best wel groot. In ieder geval is het dan buitengewoon uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verspreiding van rassen onderling op dit tempo doorgaat, is de kans dat over duizenden jaren "een volk" ontstaat met de zelfde kleur ogen. Maar ook dan zullen er altijd uitzonderingen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Er zijn geen menselijke rassen. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, hoe moet je het dan noemen?
Ja, dat kan want over de hele wereld zijn er meer donker ogende mensen dan met blauwe ogen.
Wel op een voorwaarde dan. de bruine moet dominant zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze stellen wel eens dat bruinogigen zeer dominant zijn op deze planeet : vergeet echter niet de toekomst van de dna wetenschappen : mischien kan je in de toekomst de kleur ogen wel bij de docter bestellen als je een kind krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij berekeningen in degenetica gaat men altijd uit van kansberekening.
De kans dat twee homzygote ouders een kind verwekken zal blijven en ook bij twee ouders die allebei een resessief gen hebben kan weer een kind met blauwe ogen geboren worden. De genepoel zal altijd genen voor blauwe ogen hebben. En las dat dan toch niet genoeg is en het voor het voortbestaan van het mesnelijk ras esentieel dat er mensen met blauwe ogen moeten zijn, dan zorgt de natuur er voor (mutaties)dat dit niet gebeurd.
Dus in theorie wel maar in de praktijk zal dit niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het antwoord van Jelle en Janine te illustreren: ik ken een klein meisje uit Eritrea. Maar in tegenstelling tot haar ouders en zusje heeft ze felblauwe ogen. Drie generaties geleden was er een kind verwerkt door een engelsman. Het blauw-ogen gen kreeg na 2 generaties overgelagen te hebben weer een kans.