Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leg je uit waarom de waterpotentiaal van lucht zo negatief is?

In de formule voor waterpotentiaal, staat dat deze afhangt van het osmotisch potentaal (aantal opgeloste deeltjes), de drukpotentiaal (fysieke druk) en eigenlijk ook nog de zwaartekrachtpotentiaal en de matrixpotentiaal. Allemaal helder. Maar: nu staat er in het biologieboek voor 5VWO dat de waterpotentiaal van buitenlucht -100 MPa is. Ik heb aardig wat gezocht op internet en ik kom steeds tegen dat dit vooral bepaald wordt door de relatieve luchtvochtigheid (RH). Ergens logisch: een RH van 100% komt overeen met zuiver water, en heeft dus een waterpotentiaal van 0, en hoe lager de RH, hoe minder "vrije" waterdeeltjes er beschikbaar zijn om te bewegen, dus hoe lager het waterpotentiaal wordt.... (klopt dit?)

Maar: wat ik dan niet begrijp: hoe kan ik dit uitleggen met de formule van de waterpotentiaal? De RH zit toch niet verwerkt in één van de 4 componenten uit de formule?
Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat valt niet uit te leggen, want je gaat de fout in door te denken dat Rh 100% zuiver water is.
Rh 100% betekent dat de hoeveelheid waterdamp in de lucht maximaal is bij een zekere temperatuur. Boven de 100% gaat er waterdamp condenseren, bijvoorbeeld als mist of als regen, maar dan is er nog steeds een héél klein beetje water in een enorme hoeveelheid lucht.
Hoeveel water in hoeveel lucht hangt nog af van de temperatuur. Bij hogere temperatuur (RH=100%) kan de lucht meer waterbevatten dan bij lage temperatuur (RH=100%) .
(Lees meer...)
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ok! Weer wat geleerd. Dankje!
Maar.... de vraag blijft staan. Hoe kun je met de formule voor de waterpotentiaal uitleggen waarom de waterpotentiaal van lucht -100 mpa is? Of is die formule alleen maar bruikbaar voor oplossingen en niet voor gasmengsels?
Reddie
7 jaar geleden
@MariekeX1980, dat gaat waarschijnlijkniet lukken omdat de maximale dampdruk afhankelijk is van de temperatuur, 0,29 kPa bij -10°C tot 2,34 kPa bij 20°C.
Hoewel die drukken zoveel kleiner zijn dan de luchtdruk (100 kPa) dat je die dampdruk eigenlijk wel op nul mag stellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding