De vos is een opportunist: hij eet bijna alles. Hij kan hard rennen, tot zestig kilometer per uur, alhoewel zes tot dertien kilometer per uur de normale snelheid is.

Zijn prooien zijn meestal kleine en middelgrote prooidieren, zoals grote kevers, muizen en andere knaagdieren, konijnen, hazen, vogels en eieren, regenwormen en egels. Ook vruchten en bessen (vooral bramen) worden gegeten, evenals aas, placenta's en afval. De vos is dus een omnivoor maar ook een opportunist: in de Nederlandse Oostvaardersplassen leeft hij bijvoorbeeld in het voorjaar vooral van ganzenkuikens. De vos negeert kikkers en padden en vindt mollen en spitsmuizen niet lekker.

Dagelijks moet een vos ongeveer vijfhonderd gram aan voedsel binnenkrijgen. Een vos doodt soms meer dan hij nodig heeft. Vooral op plaatsen waar meerdere prooidieren op elkaar zitten en niet kunnen ontsnappen, kan hij een ware slachtpartij aanrichten, bijvoorbeeld in kippenhokken of kolonies van grondbroedende vogels als kokmeeuwen. Voedselresten worden begraven en later weer opgezocht, maar de vos legt geen voedselvoorraden aan. Een vos is meestal zeer succesvol in het terugvinden van begraven voedsel.
Antoni
7 jaar geleden
De hondachtigen, waaronder ook de vos, behoren tezamen met de katachtigen, de marterachtigen en de beren tot de groep van de 'carnivoren' of vleeseters.
Dit ondanks het eten van fruit en groenten.

De vos eet van alles bv. woelmuizen en hazen, konijnen vormen het hoofdmenu, maar ook vogels, insecten, eieren, bessen, afgevallen fruit, aas en afval wordt gegeten.
Vossen eten ook egels en zijn meester in het doen ontrollen van de egel waarna hij deze doodbijt. Soms bijt hij de kop van een konijn en laat die liggen.

"Per dag heeft een vos ongeveer vijfhonderd gram voedsel nodig. De wijze waarop een prooi wordt gevangen is heel divers. Kleine prooidieren worden op het gehoor gevangen.
-Soms vangen ze prooien die ze niet lekker vinden, zoals spitsmuizen of een wezel. Als ze niet heel veel honger hebben, laten ze die liggen.
-De vos bewaart soms voedsel achter loszittende boomschors of in een kuiltje, dat wordt toegedekt met aarde. Zelfs maanden later weet de vos door een combinatie van geur en herinnering de verstopte prooi terug te vinden."

"Prooiresten (zie bron)
Een vos bijt vaak enkele veren tegelijk af van een vogelprooi die dan aan elkaar blijven zitten. Ook een typische prooirest is een afgebeten achtervoet van een konijn of een haas. Kleine dieren eet de vos met huid en haar, van groter dieren zoals konijn en egel blijven stukken rughuid liggen.

De vos is een opportunist, wat zijn voedsel betreft. Hij vangt knaagdieren, konijnen, insecten, vruchten en bessen. Hij brengt ook schade aan het jachtwild en het boerenbedrijf (kippen, eenden, ganzen en lammeren). Soms wordt de prooi begraven.

Zijn menu bestaat uit: 60% muizen; 30% konijn en 10% overige voedsel."

"De vos vangt soms grote prooien: hazen, fazanten, korhoenders, jonge ree-kalfjes en allerlei gevogelte. Hoewel dit soort prooien slechts zelden gevangen wordt, staan deze gevallen van predatie telkens weer in de (jacht-) literatuur.

Op het menu van de vos komen echter talrijke andere prooien voor:
kleine zoogdieren (ook muskusratten),
vogels en eieren,
vissen (de vos is soms een handige visser),
hagedissen,
insecten (sprinkhanen, mestkevers, meikevers en hun larven, wespenraten),
kadavers (de vos helpt goed bij het opruimen van kadavers),
regenwormen en slakken.

Ook plantaardig voedsel (in mindere mate) komt op het menu van de vos voor:
kersen, bosbessen, druiven, bramen (zwarte uitwerpselen),
rijpe pruimen en bessen van asperges,
een enkele maal een korenaar, maïskolf, gras en mos."