Waar moet ik op letten bij het overplanten van een varen?

het is een varen die nu in een andere tuin staat.
die is nog niet helemaal open. je ziet er al wat groen in.
in een soort bol. deze gaat nog open.
ik mag die hebben voor in mijn tuin.
kan het kwaad als ik die uit graaf? of als er wortels beschadigen? hoe diep zitten de wortels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
24.5K

Het beste antwoord

De meeste varens hebben een zeer fijn uitgebreid wortelgestel, dat erg compact is, is daarom in deze tijd prima te verplanten, de wortels zitten erg ondiep en gaan er makkelijk uit.
Maak na het uitgraven voor de varen een ruim plantgat, twee keer zo groot als de kluit is, plaats de varen en vul het plantgat met goede potgrond, geef nu flink water en hij zal het altijd doen.
Wel een plekje in de schaduw of half schaduw, sommige soorten kunnen ook in de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nooit problemen mee gehad ....Varen is een makelijke plant ...maarowee als ie zig niet thuisvoelt dan stopt ie gewoon met groeien.

( juiste mest en aarde en schaduw is essentieel )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een flinke kluit aarde aan de wortels laten bij het uitgraven, en straks weer met de wortels omlaag de grond in. Kan bijna niet mis.
Zorg er wel voor, dattie vooral het eerste jaar voldoende water krijgt, want hij is toch een deel van z'n wortels kwijt.
jc54
13 jaar geleden
Neem een flinke potkluit mee, en zet 'm op een schaduwrijk plekje. Geef 'm wel goed water in het begin...want de wortels zijn wel beschadigd, en hij is al aan het uitlopen... zit de groei er eenmaal goed in, dan kun je 'm z'n gang laten gaan... als het die waaiervormige varens (mannetjesvarens) zijn, zijn ze heel gemakkelijk, en heb je er gauw teveel... die maken n.l. ondergrondse uitlopers...