Waarom komen eieren tegelijk uit?

Als een vogel veel eieren legt (bijv. 14), dan worden niet alle eieren tegelijk gelegd. De totale leg kan best wel 10 - 14 dagen duren, want zo'n vogel maakt niet in één keer alles aan.

Toch komen ze allemaal tegelijk uit. Hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, omdat de vogel pas gaat broeden, als alle eieren gelegd zijn?
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, dat was ook mijn idee, colconbri.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vermoeden is juist, kijkend naar Snoeske's antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede antwoorden hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt moeilijk het beste antwoord te kiezen. Bij deze allemaal bedankt!

Het beste antwoord

Bij vogels die pas beginnen te broeden als ze alle eieren gelegd hebben , komen de eieren ook vrijwel tegelijk uit.
Tot die tijd kunnen sommige eieren erg lang vruchtbaar blijven voordat ze worden bebroed, inderdaad tot wel enige weken.
Een en ander hangt natuurlijk van de temperatuur af, daarom leggen in Mei de meeste vogels hun eieren, omdat dan de nachtvorst meestal geweken is (behalve vannacht dus) Snoeske heeft dus helemaal gelijk.
De eieren ontwikkelen zich in deze periode nauwelijks en er is dan ook pas na het broeden na enige dagen een vruchtbeginsel waarneembaar, daarom bouwen ze geen voorsprong op tov. later gelegde eieren.
Omdat er nog vrijwel geen levende structuren zijn (op de dooier na ) en het ei (vrijwel)steriel is, bederft het ook niet snel.
Pas tijdens het broeden ontstaan bloed, het hart enz. en dan pas zijn eieren erg kwetsbaar en gevoelig voor temperatuurschommelingen.
Je kunt het enigszins vergelijken met zaadjes van planten,
die kunnen vele jaren na productie nog ontkiemen en zijn dan pas erg kwetsbaar.
Wellicht is er moeilijk een infobron over te vinden omdat dit biologisch gegeven redelijk algemeen bekend is bij mensen die met vogels van doen hebben.
Blijkbaar hebben we ons niet gerealiseerd dat dit toch best bijzonder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een vogel gaat pas broeden als alle eieren zijn gelegd..
Vanaf dat moment broed ze alle eieren even lang..dat is ook de reden dat ze allemaal tegelijk uitkomen!
Ik heb helaas geen bron voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het voor moeders veel makkelijker is om ze allemaal tegelijk te voeren en te leren vliegen bv, anders is ze veel te druk om de één nog te voeren en de ander al te leren vliegen

Toegevoegd na 5 minuten:
o sorry ik heb de vraag niet helemaal goed gelezen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste vogels te broeden na het leggen van het laatste ei hierdoor komen de eieren ongeveer allemaal tegelijk uit.

Dit is overigens niet altijd het geval. Er zijn ook vogels reeds op hun eerste ei beginnen te broeden en er met tussenpozen van een of twee dagen een ei bijleggen.

Meestal beginnen bijv. kleine parkieten na het leggen van het tweede ei al te broeden, de grote parkieten meestal na het derde. Wanneer er dan een zestal eieren om de 48 uur gelegd zijn komen ze ook nooit tegelijk uit.

Voor meer informatie:zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vogels nog aan de leg zijn broeden ze nog niet echt. Pas als ze klaar zijn met leggen gaan ze serieus broeden en begint de ontwikkeling van het kuiken in het ei...

Het zou natuurlijk ook problemen geven als er al kuikens waren die gevoerd moeten worden terwijl de andere eieren nog bebroed en dus warm moeten blijven... dat kan nou eenmaal niet allebei... Daarom heeft moedertje natuur dit zo geregeld...

Toegevoegd na 2 minuten:
Uilen bv broeden wel meteen, zodat de kuikens ook niet tegelijk uitkomen, en erg verschillen in grootte...Maar uilen hebben dan ook kleine legsels..(ca3 eieren) Het grootste kuiken heeft dan de beste kansen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moedervogels kunnen onmogelijk tegelijkertijd broeden en op wormenjacht gaan. Als de eieren wél langzaam een voor een zouden uitkomen, zou moeder voor de jongste moeten gaan zorgen waardoor de andere eieren niet verder uitgebroed worden. Of moeders kan de jongste negeren en blijven broeden ... maar da's ook niet zo'n handige overlevingsstrategie. De strategie die wel werkt is als alle eitjes tegelijk uit komen. Vogels die daar op een of andere manier aanleg voor hebben krijgen wel veel kindertjes. En aangezien kindertjes altijd erg op hun ouders lijken, zijn die ook weer goed in eitjes tegelijkertijd uit laten komen. Binnen een paar generaties hebben vogels met de goeie timing de overhand. (En heel moeilijk is dat niet: alles even lang en even warm uitbroeden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De totale leg kan lang duren, maar veel vogels beginnen pas met broeden na het leggen van het laatste ei. Dit heeft als voordeel dat alle jongen ongeveer dezelfde kansen hebben, omdat ze allemaal ongeveer gelijk uit komen.

Het is echter lang niet bij alle vogelsoorten zo. Ik kan als voorbeeld uilen en ooievaars noemen, waarbij het broeden al zo'n twee eieren voor het eind begint.
Hierbij is een duidelijk verschil te zien tussen het oudste jong en het jongste jong.
Bij een tekort aan voedselaanbod, zullen de kleinsten het niet redden en vaak zelfs ten prooi vallen aan zijn broertjes/zusjes die groter zijn.

Er is momenteel een mooie website van de vogelbescherming in de lucht.
Kijk op :
http://www.beleefdelente.nl

Hierbij zijn webcams geplaatst bij verschillende nesten.
De uilen zijn nog druk aan het broeden. Hier zullen verschillen in de leeftijden van de jongen zitten.
De ooievaars hebben al jongen. Er waren vier eieren en vier kuikens. Het kleinste kuiken heeft het in de race naar voedsel niet gered.
De koolmeesjes en boomklevers zijn allemaal ongeveer even oud.

Lees ook even de informatie onder de webcams, daarin kom veel informatie over de betreffende vogel tegen, inclusief het moment van broeden en het waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie link