Is seksueel kannibalisme genetisch of 'cultureel' bepaald?

Als een roodrugspin copuleert met een vrouwtje is er een kans dat het vrouwtje het mannetje vlak na de daad opeet.
Omdat dat extra voedsel voor het vrouwtje, en eventueel nageslacht, betekent dat zij en haar jongen beter kunnen overleven, zal de 'offervaardigheid' van de mannetjes, ondanks hun destructieve houding, toch niet uitsterven.

Maar zou dat gedrag van de vrouwtjes en mannetjes nu genetisch bepaald zijn, of ligt het gewoon aan de omstandigheden waardoor zulk gedrag steeds blijft bestaan?

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Seksueel kannibalisme is een gedrag dat voornamelijk wordt bepaald door de omgeving waarin een organisme leeft. Er zijn echter ook genetische factoren die een rol spelen bij het bepalen van dit gedrag.
Bronnen:
4 maanden geleden