waarom blijf ik drijven in het water?

Deze vraag is vaak beantwoordt dat als je meer vet hebt goed verdeeld in het lichaam je blijft drijven. Maar ik had dit als kind al. B diploma halen was moeilijk. Ik kan niet onderwater zwemmen. Ook niet als tiener goed getraint als voetbal speelster en kickboxer. Ik blijf drijven wat ik ook doe in het water.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
16.1K
sterredag
9 maanden geleden
zo weinig over te vinden, maar ik kan dat ook. En dat verhaal over vet snap ik niks van, een vriend van me is vetter dan mij hoor en die zakt als een baksteen als hij niet beweegt in het water. Ik kan met mijn handen onder mijn hoofd en benen over elkaar in het water drijven, dat kan ik nu, maar dat kon ik 30 kilo geleden ook.

Antwoorden (3)

Op je blijft drijven ja of nee, is heel simpel te beantwoorden. Je blijft drijven als je effectieve dichtheid kleiner is dan die van water, ofwel kleiner dan 998 gram per liter. Voor het gemak kan je zeggen 1 kg/L

Waarom effectieve dichtheid? Elk weefsel wat je hebt, heeft een verschillende dichtheid. Botter zijn zwaarder en inderdaad, vet is lichter. En je hebt ook een hoop water in je lichaam.

Daarbij heb je ook longinhoud. Dit is gewoon lucht dat ook plek inneemt en bijdraagt aan een lagere effectieve dichtheid (ook als je uit ademt, zit er nog lucht in je longen, het zogenaamde dood volume).

Als je altijd blijft drijven, no matter what, wil zeggen dat je effectieve dichtheid kleiner is dan dit 1 kg/L. Meestal zie je dat wat meer bij kleinere volwassenen, meestal vrouwen (omdat die een gemiddeld hoger vetpercentage hebben).
Waarom hebben mensen dit?
- zoals eerder gezegd, een hoog of hoger vetpercentage (hoeft niet te betekenen dat je dik of gezet bent overigens)
- een lage of lagere spiermassa
- een relatief licht skelet

Ik denk dat dit de voornaamste redenen zijn waarom je blijft drijven. Voor duikers is dit altijd een probleem. De meeste mensen blijven namelijk van nature drijven (alhoewel het de meeste wel lukt om onder water te zwemmen). Duikers hebben dan ook altijd lood aan hun gordel zitten zodat ze zwaarder worden (ofwel, of hun effectieve dichtheid naar 1 kg\L te krijgen zodat ze "in evenwicht zijn" met het water om hen heen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Simpel?
Thecis
7 jaar geleden
Niet dan?
Je bent ofwel lichter dan water of niet. Dat lijkt me toch redelijk simpel. De uitleg daarna is als achtergrond informatie. Mocht het inderdaad niet simpel zijn voor jou (dit zonder verwijt naar jou, ik sprak vanuit mijzelf), laat het weten, dan kan ik het wellicht anders omschrijven.
Of een mens drijft of zinkt, hangt dus af van het soortelijk gewicht van het lichaam dat probeert te blijven drijven. Daarbij maakt het niet uit hoe groot of hoe zwaar het hele lichaam is, het gaat erom hoe het lichaam samengesteld is. Die samenstelling verschilt van persoon tot persoon. De cruciale vraag hierbij is: bestaat het lichaam meer uit vet of bestaat het meer uit spieren? „Want spieren wegen meer dan vet”, legt Bobbert uit. „Hoe gespierder je bent, hoe eerder je zinkt.”
„Of je blijft drijven of niet heeft te maken met je soortelijk gewicht”
fremar
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
„Of je blijft drijven of niet heeft te maken met je soortelijk gewicht” Juist wél !!!! (tenminste wanneer je het héle lichaam, mét longinhoud e.d. meeneemt)
Thecis
7 jaar geleden
Het staat er inderdaad ja. Ik noemde het in mijn antwoord daarom al effectieve dichtheid
omdat je een vrouw bent, mannen zinken.
raar maar waar