Als een dag langer/korter zou duren dan 24 uur, zouden we dan ook langer/korter slapen?

Langer als de dag langer zou duren (bijvoorbeeld 40 uur) en het zelfde geldt voor korter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat we altijd ongeveer hetzelfde deel van de dag zouden slapen. 8 uur op de 24 nu, 16 uur op de 48 uur al zouden we naar een andere planeet verhuizen. Of dat dan een aaneengesloten slaap zou zijn is een andere vraag. Dat zou trouwens de beste testcase zijn. Een planeet met een rotatie die flink verschilt van de aarde, daar gaan wonen voor generaties en eens kijken waar je dan op uitkomt. Waarschijnlijk zal de 1ste generatie slecht kunnen wennen, maar generaties die niet anders weten zullen er beter mee om kunnen gaan. Wellicht nooit zo goed als "native" bewoners van die planeet. Immers onze hele biologische klok is ingesteld op een 24uurs-systeem. Ik kan me dus voorstellen dat daar ook genetisch heel wat aan vast zit.

Antwoorden (1)

Daar valt weinig zinnigs over te zeggen. De hele evolutie op onze planeet is geënt op een min of meer gelijkblijvende rotatie van de aarde, net als op bijvoorbeeld de zwaartekracht en de atmosfeer die onze aarde nou eenmaal heeft. Of het biologische leven op aarde hetzelfde, of zelfs maar vergelijkbaar, was geweest met een andere rotatiesnelheid van de aarde? Wie zal het zeggen.

Overigens ligt de algemeen bekende slaapcyclus van 6 tot 8 aaneengesloten uren per etmaal (monofasische slaap) ook allerminst vast; er zijn veel mensen bezig met bijvoorbeeld bifasische (twee) en polyfasische slaap (meerdere fasen per etmaal). Dit is bijvoorbeeld van belang bij astronauten, die natuurlijk niet altijd de dagen net zo meemaken als op aarde, maar ook bij mensen die richting de poolcirkel verblijven waar het soms dagenlang achter elkaar (bijna) niet donker of (bijna) niet licht wordt. Ook zijn er allerlei "alternatieve therapieën" gebaseerd op aangepaste slaapcycli. Ten slotte doen veel mensen middagdutjes, bijvoorbeeld tijdens de siesta in Spanje, hoewel dat gebruik verdwijnt met globaliserende economie en airconditioning, of power naps tijdens het werk (Japan).

Google maar eens op zaken als "monophasic biphasic polyphasic sleep" en "phasic sleep therapy".

Toegevoegd na 4 minuten:
Trouwens, misschien had de abiogenese of überhaupt de vorming van de vaste aardkorst an sich wel niet eens op dezelfde manier plaats kunnen vinden met een andere rotatiesnelheid en/of had de aarde misschien wel helemaal geen atmosfeer gehad.

P.S. Welterusten :)