Laat de placenta-barriere ook alle bacterien door?

De placentabarrière filtert potentieel schadelijke stoffen. Sommige stoffen zoals ethanol (alcoholische dranken), sigarettenbestanddelen of virussen worden niet tegengehouden en kunnen, afhankelijk van het tijdstip in de zwangerschap, de vrucht blijvend beschadigen; dit wordt teratogeniciteit genoemd.

Nu vroeg ik me af welke of alle bacteriën bij de foetus terecht komen.
Een besmette zwangere vrouw kan haar ongeboren kind besmetten met syfilis. Maar is dit een uitzondering of zijn meerdere bacteriën over te dragen zo ja wat is het criterium voor die bacteriën?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Placenta#Functie
http://educatie.ugent.be/elogebruik/leerpaden/bact/bacterile_seksueel_overdraagbare_aandoeningen.html

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

Er zijn heel veel soorten infectieuze agenten die onder bepaalde omstandigheden de placenta barrière kunnen passeren, maar in het algemeen, zou je kunnen stellen dat de bedoeling is dat dit niet gebeurt, omdat dit juist een van de belangrijkste functies is van de placenta.
Of een infectie door de barrière heen kan, hangt van allerlei factoren af: integriteit van de placenta zelf, de grootte van de agens, de aanwezigheid van bepaalde receptoren op de oppervlakte van de agens waardoor deze zich kan hechten en de barrière passeren, de immuunreactie en -status van de moeder (immuunsysteem van een foetus is niet goed ontwikkeld, dus minder relevant), het stadium van de zwangerschap (in het begin en aan het einde is de barrière meer doorlatend, maar dat werkt anders voor verschillende agenten), enz.
Onder de "juiste" (of beter gezegd "verkeerde") omstandigheden, kan elke bacterie of virus de barrière passeren en in de foetus terecht komen, en dat is meestal zeer slecht nieuws.
Bekende bacteriën die een foetus kunnen bereiken zijn o.a. Treponema pallidum (syfilis), rubella en Listeria.
Met name virussen kunnen iets makkelijker door de placenta in de bloedbaan van de foetus terecht komen, en dat is vanwege hun geringe grootte en het feit dat ze zich makkelijk kunnen 'verstoppen' binnen de cellen. Sommige virussen zijn beter dan anderen in het passeren van de barrière, zo zijn b.v. de virussen van de Herpes-familie hierom berucht. HIV in tegendeel kan zeer slecht door de barrière, en de meeste infecties vinden plaats tijdens de geboorte.
Ook parasieten (die in biologische zin dieren zijn) kunnen een foetus infesteren via de placenta. Bij voorbeeld Plasmodium (agens van malaria) en Toxoplasma kunnen een ongeboren kind infesteren en abortus veroorzaken.