Waarom heeft de natuur eten of gegeten worden in het leven geroepen?

Wat is dan nut van het leven als niemand wordt gewaardeerd. Wat is het nut om iemands leven te ontnemen en zelf te kunnen bestaan? Waarom heeft de natuur dit bedacht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen mensen waarderen (en oordelen).
En tja, er zal toch gegeten moeten worden om in leven te blijven. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De sterkste blijven over, deze eten de zwakkere immers op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@moordigger: Als ik Discovery Channel bekijk, zie ik dieren ook voor elkaar opkomen, zelfs verschillende soorten voor elkaar. Ben dan stevig trots op ze, zodat hun levens bespaart kan worden. Wauw. Wie zegt dat alleen 'mensen' kunnen waarden en oordelen? Wetenschappers die van natuur ook apen zijn, wij dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@monaliza: Maar waarom sterk en zwak? Wat is zwak en sterk?
Cryofiel
8 jaar geleden
@Veggie, jij vindt het dus goed dat de leeuw geen kans krijgt zich te voeden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: Waarom eten of gegeten worden, was de vraag. Van daaruit kun je zelf conclusies trekken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wil je dat de leeuw zich voedt, of wil je alle bestaande leeuwen uithongeren zodat de leeuw uitsterft?
Erna55
8 jaar geleden
Waarom heeft de natuur " dit bedacht? "
De natuur denkt niet .
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55, plusje. Dat is precies waar de gedachtetrein van @VeggiePlease de fout in gaat. De natuur hefet niets bedacht, want dan lijkt het net alsof de natuur doelbewust allerlei plannen kan maken. De huidige natuur is toevallig zo ontstaan. Er is dus ook geen 'nut'.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is een onbevestigde, niet-falsificeerbare theorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55: Iets heeft dit alles gecreëerd, al is het maar een natuur die gek bezig is, of cellen die experimenten van boven-onder-links en rechts, de natuur-en scheikunde processen, wie weet. Maar waarom op deze manier, waarom niet anders. Dit leven lijkt op Frankenstein en zijn experimenten.
@tinus1969: Mijn gedachtentrein heb ik wel o.a. uit de media die je continue ziet, zelfs op school wordt je dit aangeleerd. Kan zelfs onvoldoendes halen en blijven zitten als ik niet leer wat er staat, dus geen diploma.
@cryofiel: Zie mijn vorige antwoord.
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom om deze manier? Dat is uitgelegd. In den beginne ging het zo: "Ik ben een levensvorm en ik heb energie nodig. Kijk, daar komt een brokje energie voorbij. Ik heb energie nodig, dus... hebbes!" Jij noemt het bovenstaande nu "moorden". Dat ligt aan jou, niet aan de levensvorm die energie nodig heeft, energie voorbij ziet komen, en die energie dus pakt. Die leeuwen ZIJN er. Wat wil jij met die leeuwen doen? Uithongeren? Planteneters ZIJN er. Het eten van een plant houdt in dat je levende cellen doodmaakt. Mag dat volgens jou wel of niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: Over die planten heb ik je al een bericht gestuurd dat je gelijk hebt, eventjes opzoeken. Over die niet moorden van energiebronnen volgens jou, zou jij verdriet voelen als een ander jouw of je geliefde het leven/energiebron ontneemt? Waarom voel je dan verdriet wat ook in ons gemaakt is, het besef van! Is het dan wel moord of niet in jouw ogen? Wanneer is er dan moord in jouw ogen, bij het niet benutten van die energiebron terwijl het wel vermoord is voor welke doeleinde dan ook.
tinus1969
8 jaar geleden
@VeggiePlease, er is geen reden om te denken dat 'iets' dit heeft gecreëerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969: oké dan is dit uit het niets in het leven geroepen? Hocus Pocus?
Cryofiel
8 jaar geleden
Eh, dat ik of een dier angst voelt als het zelf ten prooi dreigt te vallen aan een vleeseter, of dat ik of een dier verdriet voelt als een vleeseter een dierbare heeft bemachtigd, heeft niets te maken met het onderwerp. Natuurlijk is er angst en verdriet. Dat is logisch, dat is nodig om te overleven. Anders krijg je die koeien die het opgegeten worden als levensdoel hebben - dat kan prima, maar niet in de vrije natuur. Een ander wezen kan gewoon een energiebron zijn voor een hongerig wezen. Zoals de gazelle een prachtige energiebron is voor de hongerige leeuw. Met het ontstaan van het leven heeft dit alles ook al weinig te maken. Wel met evolutie overigens.
tinus1969
8 jaar geleden
@VeggiePlease. Ja natuurlijk. Als er een schepper zou zijn, wie heeft dan de schepper gemaakt? Een schepper is pas hocus-pocus.
Cryofiel
8 jaar geleden
Kom mensen, het ontstaan van het universum doet niet ter zake. De vraag is waarom in de natuur levende wezens door andere levende wezens worden gegeten. Laten we ons daarop concentreren.
Erna55
8 jaar geleden
@VeggiePlease: " iets heeft dit alles gecreeerd" , want je begrijpt het proces van evolutie niet.
Ik haak af bij de gedachte dat er " iets" is dat met een bedoeling alles zo gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuur bedenkt niets. Op basis van onderliggende wetten gebeuren dingen. Er is geen richting, het enige dat er is is dat deze wetten niet geschonden kunnen worden (in tegenstelling tot de wetten die wij bedenken, die continue geschonden worden). Jou probleem is dat je jou normen en waarden op een waardevrij systeem wilt toepassen. Dat is zinloos en onzinnig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt van Mullog. Hoezo "in het leven geroepen?" is in deze een vraag die niet gesteld kan worden. De natuur in de evolutie theorie heeft geen doel of wil, er is niet iemand of iets die sturing geeft. Er is dus geen nut. Misschien niet een bevredigend antwoord. Het best overlevende organisme overleeft. De natuur heeft zich zo (stuurloos) gevormd dat een organisme voedingsstoffen nodig heeft om te overleven, indien je succesvol bent in het vergaren overleef je. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren uiteraard. De morele en emotionele overwegingen vormen zich later als het organisme zich zo ontwikkeld heeft dat het hier toe in staat is. Ook dit is onderdeel van dat zelfde overlevingsproces. Je kan normen en waarde wel toepassen maar ook dat is dan onderdeel van het evolutionaire overlevingsproce. De normen en waarden kun je niet in allle lagen van de evolutie toepassen omdat niet alle lagen hier besef van hebben. Een spin die een vlieg laat gaan omdat hij dit zielig vindt komt niet voor omdat de spin niet het vermogen heeft om de situatie zielig te vinden.
Zou hij dat wel hebben dan zou het zo kunnen zijn dat de vlieg een grotere overlevingskans heeft en het evolutionair gezien beter doet.

Antwoorden (2)

Eén van de belangrijke kenmerken van leven is dat het energie nodig heeft om te kunnen bestaan. Elke levensvorm moet daarom aan energie zien te komen.

Waar die energie vandaan komt maakt voor de natuur niet uit. Als er maar energie ter beschikking komt, dat is het enige dat telt.

Nu zijn er levensvormen die hun energie verkrijgen uit zonlicht. Er zijn ook levensvormen die hun energie ontlenen aan chemische processen. Dat kan allemaal, en die mogelijkheden worden dus ook volop gebruikt.

Er zijn ook levensvormen die hun energie betrekken uit dood organisch materiaal. Ook dat is een geschikte energiebron, dus ook die bron wordt gebruikt.

Een andere geschikte energiebron is een ander levend wezen. Je moet dan wel wat moeite doen om die energie te verkrijgen, maar als je die moeite doet, heb je een prima bron van energie.

Omdat deze energiebron zo geschikt is, en omdat het mogelijk is, maakt de natuur ook van deze energiebron gretig gebruik.

Dit is eigenlijk het verhaal. Leven heeft energie nodig, dus een energiebron - en ander leven is nu eenmaal één van de mogelijkheden daarvoor. Een prima mogelijkheid zelfs.

Dat er tegenwoordig ook levensvormen zijn (mensen) die dat afkeuren, is voor de natuur totaal niet relevant.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb moeite ermee dat ik geboren ben om anderen te moeten/willen vermoorden om zelf te kunnen bestaan. Daarom ben ik al jaren gestopt met het eten van vlees en alles wat met dieren te maken heeft. Iedere leven is dierbaar en de wet van de natuur zit gewoon fout. Het kan anders maar ze moet dit ook willen. Alsof ze de makkelijkste weg heeft gekozen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt moeite met iets dat niet bestaat. Althans, je schrijft dat je moeite hebt met het feit dat je geboren bent "om anderen te vermoorden". Maar dat klopt niet. Je bent geboren. Dat is een feit. Je hebt energie nodig. Ook dat is een feit. Als mens haal je die energie van nature uit een combinatie van plantaardig en dierlijk voedsel. Ook dat is een feit. Je bent dus niet geboren OM te moorden. Je MOET moorden om in leven te blijven. (Ook het eten van planten houdt in dat je iets dat leeft moet doden.)
Edraket
8 jaar geleden
Kleine toevoeging.
Nagenoeg de helft van alle leven is parasitair.
Dit leven haalt zijn energie uit de gastheer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parasiet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VeggiePlease je schrijft dat de natuur fout is met zijn wet maar niet de natuurwet is fout maar de manier waarop mensen daarmee omgaan. Overal om je heen vallen in de natuur dieren ten prooi aan dieren. Denk daarbij niet alleen aan leeuwen die zebra's doden maar ook aan een merel die een regenworm doodt, een koolmees die een rups doodt en een zwaluw die een vlieg doodt. Als wij met ons vlees omgingen als zij met het hunne zou je beseffen dat je de natuur niet van fouten kunt betichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: (Ook het eten van planten houdt in dat je iets dat leeft moet doden.) Daar heb je 100% gelijk in!
@maartenverrips: Alles is nagenoeg ellendig als we eerlijk en wakker worden, maakt niet uit wie dit doet, wij of de overige dieren, meer of minder. Iedere leven is dierbaar, waarom hebben wij mensen dan medicatie, wapens etc. uitgevonden? Natuurlijk misbruiken wij dit ook, maar we willen blijven bestaan, we willen tegen de 'natuur' ingaan die ons allang of bijna zou hebben vernietigd, door ziektes, natuurrampen, heelal voorwerpen die de aarde kunnen vernietigen, etc. Je bent net zoals iedere leven van bewust dat jouw leven het waard is om te mogen bestaan, je wilt niet dat iemand jouw leven ontneemt, zo denken de dieren ook, anders zouden ze niet wegrennen voor hun leven maar blijven staan en een makkelijker prooi zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@edraket: Bedankt voor je toevoeging, daar heb je ook gelijk in!
Cryofiel
8 jaar geleden
Was het niet Terry Pratchett die een prachtige oplossing bedacht voor dit "probleem"? Hij beschreef een wereld waarin de mensheid koeien had gecreëerd die er *trots* op waren te worden geslacht en als voedsel te mogen dienen. Het was hun streven, hun levensdoel, ze ontleenden vreugde aan dit idee. Zou dat het probleem oplossen dat jij kennelijk hebt met de huidige realiteit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: Draai eens de rollen om: Een wereld waarin de koeien de mensheid had gecreëerd die er *trots* op waren te worden geslacht en als voedsel te mogen dienen. Het was hun streven, hun levensdoel, ze ontleenden vreugde aan dit idee.
-Denk hierbij aan de kennis die je nu hebt, willen overleven, emoties etc. en denk niet aan energiebronnen maar aan het leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VeggiePlease Elk leven streeft ernaar zichzelf in stand te houden en te vermenigvuldigen. Daarbij worden alle levende wezens geconfronteerd met een heleboel problemen. Niet alleen vijanden die hen naar het leven staan, ook voedselgebrek, plaatsgebrek, ziektes en parasieten. Een gevolg daarvan is dat diversiteit ontstaat: verschillende diersoorten die op verschillende manieren aan de kost komen zonder daarbij door andere diersoorten te worden beconcurreerd. Zo ontstaan vleeseters: diersoorten die ontdekken dat vlees voedzaam is maar moeilijk te krijgen omdat het vlucht. Daarvoor zijn speciale aanpassingen nodig. Dat is de reden waarom roofdieren ontstaan en doet niets af aan het feit dat alle leven ernaar streeft om in leven te blijven. Een zebra rent weg om in leven te blijven, een leeuw rent erachteraan om in leven te blijven. En wellicht als troost: roofdieren zijn er altijd stukken minder dan prooidieren. Proodieren zijn dus biologisch succesvoller. Wie het laatst lacht lacht het best.
Cryofiel
8 jaar geleden
@VeggiePlease, je vergelijkt een hypothetische mensheid met de huidige mensheid. Die zijn verschillend. Dat klopt. Ik begrijp verder niet wat je daarmee wilt zeggen.
Je haalt twee zaken door elkaar en eigenlijk ook de evolutielijn. Let op, wat je leest, is mijn eigen evolutieleertheorie, ik ben een heel bijzondere mens die dan wel computerspecialist is, maar internet niet nodig heeft om zijn eigen visie te maken. De bronverwijzing is dan ook de duizenden oudere mensen van mij die mij in levenswijsheid laafden, laven en zullen laven.

Grosso modo komt het leven van eencelligen, naar meercelligen, en dan uitwendig via stilstaande naar bewegende 'levende wezens'.

Planten, struiken, bomen staan vast en betrekken hun voedsel van onderaan naar boven via de capillaire werking.

Toen planten besloten zich los te maken en te 'bewegen', konden ze dat niet meer uit de grond halen. Er ontstonden veel soorten die bewogen en rondkropen.

Zij kregen een hart om de capillaire kracht te compenseren en het bloed rond te pompen, en de zenuwbanen ontstonden parallel om het evenwicht te sturen en zowel te bewegen als voedsel te nemen met de zintuigen die daarbij horen en het gebruik van de 'andere poten'.

Dus waar ze eten vinden, pakken ze dat en eten ze het op. Of dat leeft of niet leeft, telt niet, hoe voedzamer het is, hoe sneller die beestjes weten dat ze vooral dat moeten pakken. Het moet ook 'te pakken' zijn, maar dat kan zowel kleiner als groter zijn: vogeltjes in de mond van een krokodil die dat graag heeft, is even normaal als onder water dezelfde krokodil die een vis opeet of een mens probeert op te eten of het aflegt tegen Tarzan in onze 'oude tijd'.

Het is de absurditeit van ons denken die dit soort vragen stelt: Wij zoeken naar een zin en die is er ook, maar de zin is deels: "eten en gegeten worden". Het is niet de vraag maar een antwoord op vele zinvragen.

Wat je ook eet, je berokkent er schade mee. Kaïn die stond voor landbouw en zijn broer Abel die stond voor veeteelt, kreeg een zogezegd goddelijk sein dat de landbouw veel beter was dan de landbouw (voor de economie en vooruitgang). En dat is ook zo als je onze geschiedenis ziet van zwervend jagend roofdier naar sedentair (nog altijd roof)dier. Planten telen is natuur vervuilend, dieren kweken en eten is VEEL minder vervuilend en veel efficiënter voor onze voeding, ook al wordt dat bij hoog en laag ontkend. Die ontkenning komt immers niet vanuit rationeel denken, maar vanuit onze emoties van 'het leed berokkenen' aan anderen.

We berokkenen altijd leed aan anderen doordat we een territorium delen hoe dan ook.

Ook 'menszijn' is tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erratum: dat de veeteelt veel beter was dan de landbouw natuurlijk, voor de menselijke evolutie en het taalgroeien ("in den beginne was er het woord en het woord was God"). Maar was wel duidelijk in de context, vermoed ik. Dus weet niet of ik altijd errata moet maken als je zelf wat nadenkt en geen muggenzifter bent maar je eigen visie over 'evolutieleer' vormt... Ik heb altijd één gouden raad: "Luister nooit naar gouden raad!" +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VANBELLEJEAN: 'Wat je ook eet, je berokkent er schade mee'. Met die zin, daar ben ik het mee eens.
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom eet je dan nog?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryfoiel: collectieve zelfmoord is niet het antwoord. Dat zou nog meer schade berokkenen. In de oudste frasen van de bijbel en de Qur'an vind je al deze antwoorden: De mens is eerder een 'vicaris' of beheerder van al wat hij eet en de andere diersoorten en de wereld. Hij moet eten om die taak uit te voeren. In goede dingen zit altijd iets kwaads. VeggiePlease weet heel goed wat ze zegt en doet heel goed haar best om de schade tot een minimum te beperken, misschien zelfs meer dan ikzelf (die bewust omnivoor blijf ondanks het dierenleed dat ik veroorzaak daardoor). Maar je moet de verhoudingen zien, vegetariërs en vegetanisten als VeggiePlease dwingen bij mij respect af. Anderen die hun leefwijze afdwingen bij anderen, zijn voor mij fundamentalisten. Net zoals atheïsten die mij dwingen atheïst te zijn en net zoals gelovigen die mij geloof onder dwang zouden willen opleggen (ik ben immers beide kanten maar het duurde 50 jaar voor ik dat 'mirakel' begon te begrijpen en het zal nog wel tot mijn dood duren om het wat beter te 'voelen' en minder te begrijpen). Dank je, Veggie en Cryofiel, met jouw kennis, ga je toch akkoord met VeggiePlease "dat we altijd schade berokkenen met eten", dus kun je ook zelf hier de vraag beantwoorden voor jezelf... Ik zie jullie allebei graag trouwens net omdat jullie schijnbaar een andere mening hebben, maar dieperliggend helemaal... niet! +je
Cryofiel
8 jaar geleden
Natuurlijk is het niet het antwoord. Het is echter wel het gevolg van het "leven" zoals VeggiePlease dat als ideaalbeeld ziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: Wie zegt dat Veggieplease dat als ideaalbeeld ziet? Ken je Veggieplease persoonlijk?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat meen ik op te maken uit jouw teksten op deze pagina. Maar dat is een ander onderwerp. Ik wil graag on-topic blijven. Ik zal dus alleen nog reageren op reacties (van jouw of van een ander) die direct betrekking hebben op de vraag of het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, 'evalueren' is iets wat volgens mij verband houdt met hersenen en een zekere 'objectiviteit' boven het wezen zelf veronderstelt. Ook wij als mens hebben helemaal geen hersenen die gemaakt zijn om eigenlijk te denken. Denken is een puur bijproduct. Wij hebben enorm veel hersenen om de simple redden van onze gigantische fijne motoriek op twee hoofdvlakken: 1. onze handen en vingers waar wij onvoorstelbaar precies mee kunnen bewegen, en in mindere mate onze tenen.
2. onze mond en tong, waar wij ook de gekste dingen mee kunnen doen en waar onze taal mee werd op punt gesteld. Maar ook qua taal, kwam ik nog maar vrij recent tot de conclusive dat dit een antwoord is op onze zeer hoge zoogdierlijke angstgraad. Dus, nee, mijns inziens is er helemaal geen sprake van zichzelf evalueren of hoedanook. De evolutietheorie stelt eerder dat bepaalde lichaamsonderdelen zich aanpassen naargelang de omstandigheden. Spieren bijvoorbeeld groeien alleen maar als je ze traint en dat betekent: kapot scheuren en weer aaneengroeien. Daarom zijn er ook geen twee planten, geen twee dieren, geen twee mensen gelijk. Veel lopende planten stierven uit. Ook de mens zal mettertijd trouwens uitsterven, want de mens kan zich niet aan alle wijzigingen in de 'natuur' aanpassen. Ook dat is een pure illusive. Als de zon op het einde van haar termijn komt, zal het al lang gedaan zijn met 'ons mensje', hoe hoog we technologisch ook ooit mogen geraken... Gelukkig maar, vind ik. Wat nederigheid staat ons niet mis. +je