Als een gen vaak en veel moet werken verdubbelt hij zich dan?

Stel een gen wordt aan gezet, maar van dat gen wordt zoveel gevraagd dat het, zeg maar altijd bezig moet zijn. Is er dan een mechanisme waardoor dat gen zich kan verdubbelen, zodat de produktie verhoogt wordt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Nee. DNA muteert alle kanten op (bij wijze van spreken) maar dat gebeurt alleen als het DNA zelf zich verdubbelt. Als het de blauwdruk voor een eiwit levert dan doet het dat op zijn eigen tempo en eigen wijze. Dit verandert niet door druk(te) van buitenaf.

Wat wel kan gebeuren is dat het betreffende stukje DNA tijdens het duplicatie proces zich verdubbelt en dat dit een voordeel geeft boven niet verdubbelt DNA. Toekomstige generaties maken dan misschien meer kans en deze eigenschap zal zich verspreiden onder de populatie.

De kans daarop is echter klein. Ten eerste moet precies het juiste stuk zich verdubbelen, het moet dan nog zo uitpakken dat het een voordeel is (voor hetzelfde geld is het dodelijk) en datgene waar het gebeurt moet zich ook nog eens kunnen voortplanten waarbij de nieuwe eigenschap meegegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Duplicaties van genen zijn dan wel toeval (de selectie e rop als het handig is verder niet), maar zulke duplicaties zijn juist heel gewoon. Bekend voorbeeld is het aantal amylase genen.
http://www.evolutionnews.org/2008/12/ohnononothis_is_important_spit014511.html