Hersens zijn wonderlijke dingen, en ze leren door ervaring en herhaling. Ook als de informatie negatief of onjuist is. En omdat we evolutionair geprogrammeerd zijn om dat wat een autoriteit / ouder ons leert het juiste is (anders zou een kind dat waarschuwingen consequent negeert niet oud worden) kun je iemand er vrij eenvoudig toe brengen te denken wat jij wilt. Door iemand voortdurend iets te vertellen en dat steeds te herhalen, wordt het voor je brein op een gegeven moment ' waar' ; de paden worden volledig ingesleten en je ziet de andere weg niet meer of wilt hem niet meer zien. (Daarbij zijn bijvoorbeeld dreiging en chantage weer uitstekende hulpmiddelen).

Dit zogenaamde hersenspoelen (waarbij heel intensief de hele manier van denken moet worden veranderd) wordt al snel geassocieerd met criminaliteit , maar in feite vind het ons hele leven altijd en overal plaats. Een kind dat wordt opgevoed met een religie, de media die ons beeld van de maatschappij inkleuren, maar ook de complimenten of beledigingen die je krijgt, doen wat met ons brein. Zelfs als je je er van bewust bent. Simpele trucs als je zelfvertrouwen vergroten door jezelf dagelijks in de spiegel complimenten te geven, zin een vorm van hersenspoeling die prima werkt. Net als, helaas, een kind elke dag vertellen dat het niet deugt.

Als je je hersens ziet als een computer, wordt die feitelijk voortdurend geprogrammeerd door de informatie die je er in stopt. Alleen is het wissen van de harde schijf wat lastiger. Iets negatiefs ombuigen in iets positiefs gaat niet in 1 dag tijd. Vreemd genoeg is het makkelijker iets positiefs om te buigen in iets negatiefs dan andersom. Of dat psychisch of neurobiologisch is, en een beetje lastig te bepalen, maar je hebt in de regel tien schouderklopjes nodig om 1 scheldwoord uit ter wissen.

In de praktijk zijn opvoeders, ouders, de media, onderwijzers, en vooral ook de commercie, voortdurend bezig ons brein te manipuleren; ons van informatie te voorzien en daarmee te bepalen wat we doen of denken en welke keuzes we maken. En we zijn ons daar niet of nauwelijks van bewust.