zijn de kikkers die blauw zijn giftig?

ik heb een foto gezien van een blauwe kikker nu is die blauwe kikker giftig of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waar zag je die foto?

Het beste antwoord

Aanvullingen op hierboven.

Ja de kleur van een kikker kan veel zeggen ( net zoals van vele beestjes ) blauw, geel, rood,... alles fel is een waarschuwing voor anderen. Giftig.
Al zijn er ook immitators die kleuren en zelfs tekening nabootsen om zo mee van die slechte reputatie te genieten. Zelf zijn ze niet giftig, maar de dieren denken van wel dus laten ze hen ook met rust.
Maar de kleur kan ook in een paarseizoen veranderen.

Toch kan een kikker die pijlgifkikker is, ook niet giftig zijn.
Oorspronkelijk eten de kikkers insecten die zelf van een giftige plant aten. Ze kunnen die gifstoffen in hun huid opslaan en zijn daardoor pas giftig.
De kikkers die in winkels en zo meer te zien zijn, zijn meestal nakweek. En hebben in hun hele leven nog niet zo'n insect gegeten dat van zo'n giftige plant at. Dus hebben ze ook nooit de kans gekregen om een giftige huid op te bouwen.

Verder geloof ik dat als je in het wild gevangen dieren hebt, je papieren ervan moet kunnen voorleggen. Daar waar dat bij nakweek niet nodig is.
Kikkerliefhebbers, vul aan als je meer weet. :)
nounka
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er maar helemaal aan wat voor kikker je hebt gezien. De blauwe pijlgifkikker bijvoorbeeld -de naam zegt het al - is giftig. Maar het mannetje van de heikikker, die in de paartijd tijdelijk blauw verkleurt, is dat niet. Niet de kleur zelf bepaalt der giftigheid, maar het soort kikker dat je voor je hebt.