Hoeveel calorieën verdwijnen er via de ontlasting?

Voedingsmiddelen bevatten een bepaalde hoeveelheid calorieën. Meestal wordt aangenomen dat de calorieën die je via de voeding binnenkrijgt, daadwerkelijk door het lichaam worden opgenomen.

In werkelijkheid is de vertering niet perfect. De ontlasting bevat nog vrij veel calorieën. Dit is te zien aan het feit dat in de natuur diverse dieren poep eten, vaak zelfs uitsluitend van poep leven (bepaalde larven). Ook is poep een goede meststof, en dat kan alleen als er nog calorieën inzitten. Verder kan poep beschimmelen (de bekende beschimmelde koeienvla in de wei).

Mijn vraag is:
Hoeveel calorieën verdwijnen er via de ontlasting?

Bijkomende vraag:
Kan dit per persoon verschillen, bijvoorbeeld doordat de ene persoon een efficiëntere spijsvertering heeft dan de andere persoon?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
21.9K

Het beste antwoord

Mensen verliezen 100-250 gram ontlasting per dag. Laten we het voor het gemak op 200 gram houden. Menselijke ontlasting bevat 10-20 % vet, dat is dus maximaal 40 gram vet. 1 gram vet bevat 9 kcal. Per dag verlies je dus ongeveer 9 maal 40 is 360 kcal met je ontlasting. Dat poep een goed meststof is staat hier overigens los van: dat heeft te maken met de aanwezigheid van vrij opneembaar stikstof in de mest (nitraten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En koolhydraten?
Cryofiel
9 jaar geleden
En eiwitten?
En suikers?
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb het idee dat het meer is dan die 100-250 gram. Ik heb wel eens voor de grap voor en na het toiletbezoek op de weegschaal gestaan, en soms zit er wel een halve kilo verschil tussen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoeveelheid en samenstelling van ontlasting heb ik aan de bronnen ontleend. Eiwitten bevatten geen koolhydraten en suikers worden zo goed verteerd dat ze heus niet in ontlasting terecht komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gemiddeld per dag, Ritsuka ; niet alle mensen gaan dagelijks, dus als je een dag overslaat zit je al aan het dubbele. Bovendien plas je meestal ook meteen, wat goed is voor 200-400 gram vocht. Eiwitten bevatten 4 calorieen per gram, koolhydraten 7. Van de eerstre ben ik niet zeker, met name eiwitrijke peulvruchten vind je vaak redelijk onverteerd terug. Van de tweede zal inderdaad weinig in de ontlasting terug te vinden zijn.

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen zoals sommige commando's leren hun uitwerpselen in uiterst geval te recyclen omdat er nog onverteerde resten in zitten welke in noodgevallen het verschil tussen leven en dood. Dit rendement is 10-20% van het voedsel waaruit het gevormd is en hangt sterk af van het voort voedsel en de wijze van eten (goed kauwen etc.) Ook worden sommige stoffen die de eerste ronde onverteerbaar waren door bacteriele omzetting alsnog benutbaar. Als je dus alles zou recyclen zou men tussen de 200 en 400 Kcal kunnen benutten, best veel dus.
Het is daarbij van groot belang het materiaal heel goed te kauwen zodat onverteerbare stukjes alsnog ontsloten worden en hun voedingswaarde alsnog wordt benut.
Deze info heb ik deels van een majoor BD uit het Nederlandse leger.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er verdwijnt dus via de ontlasting een vergelijkbare hoeveelheid energie dus ongeveer 800-1600Kj en een kleine hoeveelheid onverteerbare vezels die -gedroogd-brandbaar zou zijn.
De samenstelling van het voedsel en de wijze van eten alsmede de staat van het gastro intestinale systeem hebben invloed op deze waarde.
Afbraakproducten die het lichaam verlaten via de faeces zou naar schatting rond de 100 Kj extra energie kunnen leveren bij verbranding.

Gelukkig wint ons spijsverteringsysteem heel veel alsnog bruikbaar materiaal reeds de eerste ronde terug.

Met excuses voor deze onorthodoxe benadering.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zou je de faeces verbranden dan zouden ook onverteerbare vezels en afvalstoffen uit het lichaam ongeveer 400-900 Kj aan warmte opleveren.

Toegevoegd na 16 minuten:
Door storing is er een domme fout opgetreden bovenstaande had
900-1700 Kj moeten zijn voor het equivalent ontlasting van een dagvoeding van 2000-2500 KCal.