Kan gen-therapie ook bereikt worden door gebruik van een virus?

Stel, je wilt de oogkleur veranderen van bruin naar groen door middel van gen-therapie. Kan je dan een gefabriceerd onschadelijk virus ontwikkelen met dit veranderde gen die zich vasthechten aan het regenboogvlies? Of is genetische modificatie alleen mogelijk door in te breken in het embryo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dit is al lang bekend en het wordt al een tijdje getest met dieren.

Het beste antwoord

Het is juist heel goed mogelijk om dit om deze manier te doen. In theorie.

In de praktijk loop je tegen een aantal dingen aan, zeker bij de ogen. Het DNA zorgt dat je een bepaalde samenstelling in je ogen krijgt waardoor het regenboogvlies bepaalde kleuren absorbeert. Dat bepaalt je oogkleur.
Met gen-therapie kan je dus je genetische kleur aanpassen, maar niet direct dat de brekings anders is. Daarvoor moeten de cellen zich vernieuwen en dat kost even.

Ten tweede moeten er heel veel cellen geinfecteerd worden. Alle cellen in je ogen. Anders krijg je dus een gedeeltelijke kleurverandering.

Ten derde moet je nog door je afweersysteem heen. Afhankelijk van hoe het toegediend wordt, wordt het virus op verschillende plekken in het lichaam aangevallen.

Waarom gen-therapie vaak zo vroeg mogelijk gedaan wordt (het liefst net na de samensmelting van eicel en zaadcel), is omdat je dat de DNA-code maar 1 keer hoeft aan te passen. De rest is dan automatisch al gedaan want DNA kopieert zichzelf.
Je kan het dus ook op latere leeftijd doen, maar de kans dat het niet compleet gebeurd is zeer groot.