Waarom staan en lopen we rechtop?

Ons lichaam is niet optimaal voor 't rechtop staan. Welk voordeel heeft 't?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ander word voetballen zo lastig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat zitten meer belastend is voor je rug dan het staan.

Het beste antwoord

1 - je kunt verder kijken, zowel voor prooien te vinden, als om vijanden te spotten.
2 - je hebt je handen vrij die je voor ander zaken kunt gebruiken.
3 - je kunt makkelijker iets vervoeren, niet alleen in je handen, maar ook op je hoofd of op je rug.
4 - je lijkt groter en imposanter (vergelijk het met een hond van 80 kg)
5 - je kunt energie zuiniger lopen over lange afstanden (een effectief manier om een prooidier te vangen als je niet snel genoeg bent: uitputten in de lange run)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het maakt de handen vrij om andere dingen te doen.

Zoals klimmen, of gereedschap hanteren, of dingen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we geen apen meer zijn volgens de evolutietheorie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom loopt de mens rechtop en de mensaap niet? Op die vraag probeert het dierenpark Planckendael, samen met een aantal onderzoekers van de uiversiteiten van Antwerpen en Gent, een antwoord te vinden tijdens het vier jaar durende project...

Onze tred wordt gekenmerkt door de hiel-teen-loop. Dit is uniek voor ons, want geen ander schepsel op aarde is daartoe in staat. Deze hiel-teen-loop is heel doelmatig en het heeft een flinke aanpassing gevergd van onze beenderen en spieren en van onze hersenen en zenuwen om ervoor te zorgen dat we op twee benen kunnen rondlopen en niet op vier.

http://samenleving-en-ontwikkeling.infoyo.nl/overige/12351-wat-is-het-belang-van-het-rechtop-staan-en-op-twee-benen-lopen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
yeah. Mooie sleur en pleur, die niet aangeeft WAAROM dat allemaal zo is. Ga slapen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koekoek
het grootste voordeel van het rechtop lopen is de zichtwijdte de afstand die de vroege jagers konden kijken op de steppe waar ze jaagden,verder is het de meest efficiente manier om je snel in bossen en velden voort te bewegen terwijl je je handen vrijhoudt om werktuigen prooien,takken etc vast te houden terwijl je loopt.
en een ander voordeel is dat je beter kunt fietsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staan en lopen???? nou daar doe ik niet aan mee hoor. Ben ik veel te lui voor! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zittend lopen gaat zo lastig he.