kan iemand mij uitgebreid uitleggen wat omgericht gedrag is?

zo uitgebreid mogelijk alstublieft. Ik ben bezig met een onderzoek naar overspronggedrag en allerlei andere gedragen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (2)

Omgericht gedrag wil zeggen dat je je bij een bepaalde emotie, niet richt op degene waar het mee te maken heeft maar je op iets anders richt. Dus als je boos bent op een leraar dat je dan een schop geeft tegen een stoel, of dat je boos op het vervelende zusje bent en dat je dan een deur hard dichtgooit.

In de biologie wordt dit vaak besproken tav dierengedrag. Het dier richt zich dus ergens anders op en niet op de veroorzaker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Agressie wordt dus niet op tegenstander gericht maar op een "voorwerp".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omgericht gedrag zie je als een dier agressie kwijt wil, maar dat niet kan botvieren op de veroorzaker van de agressie.
Voorbeeld: een kat kijkt naar buiten, en ziet daar een gehate buurkat die hij graag een kopje kleiner zou maken.
Echter, de kat kan niet naar buiten, en weet met de agressie geen raad.
Hij kan dan het dichtsbijzijnde andere levende wezen ongemeen fel gaan aanvallen: dat kan een kat zijn die in de buurt zit, maar voor hetzelfde geld neemt hij jou te grazen als je in de buurt bent.
Rieneke1