Is dit een muis of een rat?

Kwam laatste tijd snachts vaak te voorschijn. Ik hoop eigenlijk dat t een rat is want muizen verspreiden zich vaak sneller.
Mijn dochter en ik hebben het beestje in ieder geval netjes vrijgelaten in het bos.

Toegevoegd na 5 minuten:
foto ging niet goed, even ge-upload:
http://tinypic.com/r/2naip9e/8

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dit is een muis omdat de snuit van een rat puntiger is, plus is de staart van een rat grover. ik veronderstel dat dit beestje niet groter was dan 5 a 10 cm zonder staart
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de oren van een muis zijn naar verhouding groter dan die van een rat, t.o.v. de kop. Het lijkt mij ook een muis; of het zou een onvolwassen rat moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook aan de grote van de poten zien dat het over een muis gaat. Vergelijk deze met de draad waaruit de muizenval is gemaakt

Andere antwoorden (5)

Dit is duidelijk een rat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziet er uit als een rat. Als er een rat in huis is heb je geen muizen in ieder geval! Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wat goed dat jullie hem trouwens in het bos hebben uitgezet! Het is tenslotte een onschuldig beestje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo onschuldig is hij niet kan ziektes overbrengen.
paulus811
10 jaar geleden
Daar is de rat zelf niet schuldig aan. Hij wordt o.a. ziek van de troep die wij mensen in zijn leefomgeving achterlaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met Paulus eens. De rat zelf kan er niks aan doen!
het lijkt mij ene muis, maar zowel muizen als ratten verspreiden zich razendsnel. Ook ratten kunnen per nest zo'n 1 tot 20 jongen krijgen, dat is per moeder-rat zo'n beetje 5 tot 7 keer per jaar (praktisch elke 30 dagen). Elk jong vrouwtje is vanaf zo'n 30 dagen vruchtbaar. Reken maar uit... ook bij ratten kan het snel gaan.

Het kan een verdwaalde enkeling zijn geweest, of toch meer, eventueel een plaag. Bij twijfel kan je altijd je gemeente navraag doen wt betreft stand van zaken omtrent ongedierte in jou regio.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat et een bruine rat is hij heeft namelijk een dikke haarloze staart en lijkt op n rat bij ons op school

Zie foto

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vraag het morgen op school ( ik doe dierverzorging)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een muis omdat je dat aan de neus kan zien