Kan iemand van dezelfde bloedgroep die resusnegatief is bloed geven aan iemand die resus positief is?

In de afbeelding staat een tabel waarin de mogelijkheden van bloedgroepen beschreven staan. Wat ik hieraan niet begrijp is hoe het mogelijk is dat iemand die bloedgroep A- heeft , bloed kan geven aan iemand die A+ heeft.
Waarom zorgt dit er niet voor dat A+ antistoffen aanmaakt voor A- ?
Net zo bij O- , die kan geven aan A+ daarentegen kan O+ geen bloed geven aan A-… kan iemand uitleggen hoe dit in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (3)

A en B zijn soorten bloedcellen. de positief en negatief willen zeggen of er wel of geen antigenen aan de buitenkant van de bloedcel zitten. Tegen die antigenen kan je een reactie krijgen. Een bloedcel O, die geen antigenen heeft, kan je dus nooit een afweerreactie op krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Rhesusfactor staat los van de verdeling in A, B, AB en O (spreek uit: nul!)
Positief bloed mag je niet geven aan iemand met negatief bloed, ook al zou dat volgens de A-B-AB-O verdeling wél mogen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Sterker nog: een Rhesusnegatieve moeder kan Rhesuspositieve kinderen krijgen. Tijdens de zwangerschap kan babybloed voldoende stoffen uitwisselen met het moederbloed om bij de moeder afweerstoffen tegen die factor te laten ontstaan.
Bij elke volgende zwangerschap met een positieve baby als gevolg wordt dat versterkt, waardoor de moeder de gezondheid van haar eigen baby in gevaar brengt.
Tijdens de zwangerschap wordt hierop getest!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad, O (spreek uit: nul!). Maar waarom typ je dan toch een O ;-)
De bloedgroepen bij mensen worden onderverdeeld volgesn twee criteria:
- Het wel of niet hebben van de antigenen A en B aan de buitenkant van de rode bloedcellen: dat geeft dus A, B, AB (beide antigenen aanwezig) en 0 (nul), oftewel géén antigeen aanwezig.
- Het wel of niet hebben van het Rhesus antigeen: dat geeft Rh+ (of simpelweg "positief" of +) en Rh- ("negatief" of -)

Iemand die AB+ heeft kan alleen aan zijn eigen 'maatjes' doneren, want die zullen geen antistoffen maken tegen A, B of Rh. Iemand met 0- kan aan iedereen doneren omdat er geen antigenen zitten aan de buitenkant.
In jou voorbeeld de A- donor heeft alléén A antigenen, en de A+ ontvanger kan verdragen zowel A als Rh antigenen, dua A- bloed is geschikt voor hem, maar niet voor b.v. een 0- of 0+ ontvanger. In dit laatste geval is de Rh antigeen nog altijd geen probleem, maar wel het A antigeen.

Naast de A, B en Rh antigenen zijn er talloze andere factoren die in andere situaties van groot belang zijn, b.v. voor donatie van organen (vandaar dat het zó moelijk is om een geschikte donor te vinden), maar voor alleen een bloedtransfusie, zijn A, B en Rh de bepalende factoren.

Toegevoegd na 50 seconden:
Dus het antwoord is "ja".