De groei van een plant hangt af van een aantal verschillende factoren namelijk:

- Voeding
- Watervoorziening
- Zuurstof en CO2
- Temperatuur
- Lichtintensiteit
- Luchtvochtigheid

Een plant heeft naast water en zuurstof ook andere voedingsstoffen nodig zoals bijvoorbeeld koolstof, kalium, calcium, magnesium, stikstof, fosfor, zwavel en ijzer. Aanwezigheid van deze stoffen maakt dat een bodem 'vruchtbaar' genoemd kan worden. Een vollediger overzicht van nutriënten heb ik toegevoegd als bron.

Luchtvochtigheid bijvoorbeeld is weer belangrijk voor verdamping. Voor de plant is het noodzakelijk om warmte aan de bladeren te onttrekken, dus om zich te koelen. Verder worden bepaalde nutriënten alleen via de verdampingsstroom getransporteerd. Hierover heb ik ook nog een interessante bron toegevoegd voor als je meer uitleg wil.

De lichtintensiteit bepaald de mate van fotosynthese in de plant. Fotosynthese is een proces waarbij lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide (dus CO2 is ook nodig) om te zetten in koolhydraten en zuurstof. De koolhydraten worden opgeslagen en deze kan de plant bij verbranding weer omzetten in energie en CO2.

Water + CO2 + energie <----> Glucose + zuurstof

Fotosynthese gebeurt onder invloed van licht en dus overdag (reactie naar rechts). Verbranding gebeurt 's nachts (reactie naar links). Een plant produceert dus overdag zuurstof bij fotosynthese en 's nachts CO2 bij verbranding. Bij minder licht, is er dus minder koolhydratenproductie dus kan de plant minder hard groeien.

Qua temperatuur is er per plantensoort een optimale temperatuur. De ene plant is gebouwd voor een koud klimaat en de ander juist voor een warm klimaat. Het is dus niet zo dat een plant altijd harder zal gaan groeien bij hogere temperaturen of iets dergelijks. De plant zal het beste groeien bij zijn optimale temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
"...Bij minder licht, is er dus minder koolhydratenproductie dus kan de plant minder hard groeien..." ---> Doordat hij dus ook minder te verbranden heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord + Aanvulling, volgens mij is niet alleen de lichtintensiteit belangrijk maar heeft de golflengte ook nog invloed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Exact, maar alleen UV is belangrijk, dus dat is al het licht tussen 10 en 400 nanometer. Aangezien de zon een algeheel spectrum uitstraalt (dus alle golflengtes waaronder dus ook UV), hoef je daar eigenlijk geen rekening mee te houden. Als je kiest voor een lichtbron die maar een beperkt golflengtegebied uitstraalt, zorg dan dat je zeker weet dat deze ook UV uitstraalt.

Andere antwoorden (1)

Licht, water, CO2, en diverse in het water opgeloste mineralen (kalium, stikstof, fosfaat, ) voor de groei. Het hangt van de omstandigheden en het type plant af welke factor limiterend is.

In sommige gevallen kan er ook nog calcium, magnesium of zwavel tekort zijn, of een tekort aan micronutrienten kan optreden, dat zijn:
boor, chloor, mangaan, ijzer, koper, nikkel en molybdeen.

In de praktijk hebben waterplanten in aquariawel snel ijzertekort omdat ijzer slecht oplost in water moeten ze het uit de bodem halen.

Verder zijn er van de laatste groep micronutrienten maar zeer geringe hoeveelheden nodig, zodat in normale omstandigheden geen tekort optreedt.