Wat zijn dit soort vliegjes?

Vorig jaar rond de winter hadden we ook heel veel vliegjes in huis. Dit jaar ook weer rond de stuk of 20. Ze zijn een beetje raar want als je ze aanraakt blijven ze zitten op hun plaats.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K
Amadea
10 jaar geleden
Hoe zien ze eruit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb fotos bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ze zijn niet zo groot, niet zo snel, zwart en net als normale vliegen. Maar het gekke is dat als je ze slaat ze neer vallen en nog best lang blijven spartelen. Ook kun je ze zo met de mepper aanraken en weg schuiven als ze nog leven.
Amadea
10 jaar geleden
De foto's zijn zó wazig dat het toch echt nodig is om te beschrijven hoe ze eruit zien...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ze zijn niet zo groot, niet zo snel, zwart en net als normale vliegen. Maar het gekke is dat als je ze slaat ze neer vallen en nog best lang blijven spartelen. Ook kun je ze zo met de mepper aanraken en weg schuiven als ze nog leven.

Antwoorden (2)

Het zouden klustervliegen kunnen zijn. Die lijken veel op de kamervlieg, maar zijn iets langer (zo'n 8 millimeter). Ze komen in het najaar in grote getalen gebouwen binnen om een overwinterplaats te zoeken (vaak in spouwmuren en onder dak op zolder), vooral in hoger gelegen panden die staan op een zonnige plek.
Amadea
10 jaar geleden
Het zijn heel waarschijnlijk fruitvliegjes. Die heb je ook in het zwart. Als er deze tijd nog zijn (niet te koud) zijn ze inderdaad niet fel of vlug meer. De vrouwtjes die vol eieren zitten zijn lichter van kleur en heel dik, wat nu het geval niet meer zal zijn (te laat in het jaar).