Om vlees te eten of bloed te drinken.
Reddie
10 jaar geleden
In Nederland komen verschillende soorten steekvliegen oftewel dazen voor. Ongeveer tien verschillende soorten zijn berucht om hun agressieve bijtgedrag. Veel wandelingen in bos en veld worden in de zomer ernstig verstoord door aanvallende dazen. De belangrijkste steekvlieg in Nederland en België is de regendaas. De belangrijkste prooi voor de daas is grootvee (koeien en paarden), maar ook mensen zijn voor hen aantrekkelijke prooien.

Dazen steken niet zoals wespen of muggen (dus eigenlijk klopt de naam steekvlieg niet!). Ze bijten met vlijmscherpe mesvormige tandjes in de huid en drinken vervolgens het vrijkomende bloed op.

Wat velen niet weten is dat alleen de vrouwtjesdazen toeslaan. Zij verkrijgen op deze manier voldoende energie om eieren te kunnen leggen. De mannetjes voeden zich met nectar of plantensappen.
Amadea