Zou de ozonlaag niet een natuurlijk mechanisme hebben om overtollige CO2 te kunnen lozen in de ruimte?

In de jaren 80 werd er door wetenschappers gemeld dat er een gat was ontstaan in de ozonlaag. Ze beweerde dat dit te maken had met het Co2 gehalte in de atmosfeer.
Nu zijn er berichten dat het gat zich langzaam hersteld, alleen zie ik geen zodanige afname in CO2 dat je kunt stellen dat dit effect zou kunnen hebben op de ozonlaag.
Misschien regelt een ecologisch systeem dit zelf door af en toe het raampje open te zetten? ( te ventileren)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat CO2 door een gaatje in de ozonlaag de ruimte in kan.
In de de onderstaande video toont Matt Riddley aan dat de aarde nu groener wordt door dat er meer Co2 in de lucht zit. Dat is dus een ander soort natuurlijk mechanisme.
10 jaar geleden
De ozonlaag is een laag lucht op een bepaalde (grote) hoogte waarin meer ozon voorkomt dan elders in de atmosfeer. Het "gat" in de ozonlaag is geen echt gat; het betekent slechts dat er op sommige plekken op die hoogte veel minder ozon aanwezig is dan normaal.

Het "ozongat" is dus meer een "gebrek aan ozon op die hoogte op een bepaalde plaats".

In plaats van ozon zit er dan zuurstof, stikstof en kooldioxide op die plek. Er is dus geen sprake van een echt "gat".

Het gat werd/wordt niet veroorzaakt door een teveel aan CO2. Het gat werd/wordt veroorzaakt door CFK's, dat zijn chloorfluorkoolwaterstoffen. Die werden lange tijd veel gebruikt als koelmiddel in koelkasten en andere koelmachines, en als drijfgas in spuitbussen. Zo kwamen de CFK's in de atmosfeer, verspreidden ze zich, en braken ze het ozon af. Sinds het wereldwijde verbod op het gebruik van CFK's neemt de hoeveelheid CFK's in de atmosfeer langzaam af, met als gevolg dat het ozon niet meer wordt afgebroken, zodat de hoeveelheid ozon weer toeneemt - we zeggen dan dat het "gat" zich weer vult.

Omdat het nooit een echt gat was, kon er ook geen CO2 door ontsnappen, en ook niets anders. De atmosfeer wordt sowieso niet bij de aarde gehouden doordat er een soort folie omheen ligt; de atmosfeer blijft bij de aarde door de zwaartekracht die aan alles trekt, dus ook aan gassen als zuurstof, stikstof, kooldioxide en ozon (en, helaas, aan CFK's).

De hoeveelheid CO2 neemt helaas nog steeds toe. Op de ozonlaag heeft dat geen effect. Ozon wordt gevormd uit zuurstof, met behulp van de energie van het ultraviolette zonlicht dat hoog in de atmosfeer in ruime mate voorhanden is. Zolang er geen stoffen zoals CFK's zijn die het gevormde ozon direct weer afbreken, blijft er voldoende ozon op die hoogte aanwezig.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Mooi compleet antwoord, +
Nee, het gat in de ozonlaag is geen ventiel om overtollige CO2 te kunnen lozen in de ruimte.
De ozonlaag is een deel van de atmostfeer waarin van nature veel ozon (O3) voorkomt. Dat houdt zonnestraling (vooral UV-licht) tegen. Rondom de evenaar is die laag dik, en rondom de polen is deze dunner of zelfs helemaal niet aanwezig. De vorming van 2 ozonmoleculen uit 3 zuurstofmoleculen en andersom (2O3 <-> 3O2) is een natuurlijk proces dat zichzelf in balans houdt en de ozonlaag verandert ook continu van vorm. Dat kun je mooi zien op http://ozonewatch.gsfc.nasa.gov/
De omzetting van zuurstof naar ozon wordt wel negatief beinvloed door koolstofverbindingen. Denk daarbij aan koolfluorwaterstoffen (nu verboden, maar vroeger gebruikt als drijfgas is spuitbussen, blusmiddel en koelvloestof in koelkasten en airconditioners) en uitlaatgassen van vliegtuigen.
Saillant detail; op maaiveldniveau _vormt_ zich juist ozon op plaatsen waar veel uitlaatgassen in de atmosfeer geloosd worden. Smog.

Om een lang verhaal kort te maken; er verdwijnt geen CO2 in de ruimte door het gat in de ozonlaag, en dat is maar goed ook. Om 2 CO2-moleculen te maken is 1 zuurstofmolecuul nodig, en zolang dat zuurstofatoompje vastzit aan dat koolstofatoompje, kunnen wij 'm niet meer inademen. Als al het gevormde CO2 de ruimte in zou worden geslingerd is er op hele lange termijn geen zuurstof meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, met één klein foutje: om 2 CO2-moleculen te maken zijn *twee* zuurstofmoleculen nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scherp opgemerkt. Dank :)