Bestond er tijdens evolutie meerdere keren 'n extinctie van leven op Aarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
ronron1212
10 jaar geleden
je bedoeld denk ik te vragen of er in de evolutie tot nu toe meerdere keren 'n extinctie van leven was wat de evolutie gaat nog steeds door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je dat het voor de huidige levensvormen een paar keer is gebeurt dat echt alle leven is uitgestorven en er weer van voor af aan begonnen moest worden met een nieuwe verse oersoep?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel te vragen:
Zijn er tijdens evolutie periodes van leven geweest,
maar dat er extincties van leven hebben plaatsgevonden?
En dat meerdere keren en
het uitsterven van dinosauriërs
was ook zo'n extinctie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een extinctie van leven zou betekenen dat alle leven zou uitsterven. Dat is zover bekend nooit gebeurt. Tijdens het uitsterven van dino's leefden er ook andere levensvormen die gewoon door gingen met leven. Er is niet altijd leven geweest op aarde maar sinds het er is is het altijd doorgegaan.

Het beste antwoord

Het is niet zozeer tijdens de evolutie, maar meer tijdens de geschiedenis van de aarde (of, zo je wilt: de geschiedenis van het leven op aarde) dat er een massa-extinctie plaatsvond.

Bij zo'n massa-extinctie stierven vaak vele, vele levensvormen uit. In sommige gevallen stierf zelfs het overgrote merendeel van alle levensvormen uit.

Het leven zelf stierf niet uit. Hoewel er tijdens zo'n massa-extinctie een gigantische slachting plaatsvond, bleef er altijd wel leven over. Dat overblijvende leven vermeerderde zich na de catastrofe en evolueerde verder.

Voor meer informatie verwijs ik je naar onderstaande twee Wikipedia-pagina's. Vanaf die pagina's kun je weer verwijzingen volgen naar nog meer informatie over dit onderwerp.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Goed en ook mooi geformuleerd. +

Andere antwoorden (1)

Wat dacht je van de dinosauriers.
En diverse homo varianten.
Om er maar een paar te noemen.
Reddie