Als je oma een tweeling is en je vriend/man waarmee je kinderen wilt ook, heeft dit dan invloed op de kans dat jullie ook een tweeling krijgen?

Dus heeft dit invloed op dat jij ook een tweeling kan krijgen of maakt het echt helemaal niet uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je man een tweeling is staat er los van. 2 tweelingen zijn grofgezegt een 'fout' van de natuur die ontstaan voor of tijdens de zwangerschap van de vrouw.

Het beste antwoord

Erfelijkheid :
Vooral het krijgen van een twee-eiige tweeling kan familiaal bepaald zijn, wel langs de kant van de moeder. Als een vrouw het kenmerk draagt, heeft zij bij iedere zwangerschap een kans op tien om te bevallen van een twee-eiige tweeling. Een vader kan wel het gen aan zijn kinderen overdragen, maar niet zelf tot uitdrukking brengen. De grootste kans om als vrouw een twee-eiige tweeling te krijgen is als je een moeder, zus of tante (langs moeders of vaders kant) hebt met twee-eiige tweelingen. Je beste kans als man is om een vrouw te huwen met vorige kenmerken, omdat hij zelf geen tweeling kan voortbrengen, wel kan hij het kenmerk doorgeven aan zijn dochters die op hun beurt dan wel een twee-eiige tweeling kunnen krijgen. De kans op een twee-eiige tweeling neemt sterk toe met de leeftijd van de moeder (tot ongeveer 37 jaar). Dat komt omdat er, naarmate een vrouw ouder wordt, steeds meer gonadotropines in het bloed worden afgegeven. Naast de leeftijd van de moeder is het aantal kinderen dat een vrouw eerder kreeg van belang: vrouwen met veel kinderen hebben grotere kans op een twee-eiige tweeling. Er zijn ook aanwijzingen dat het ter wereld brengen van een twee-eiige tweeling afhangt van de lichamelijke gesteldheid van de vrouw.

Toegevoegd na 8 minuten:
bij 1-eiige tweeling is er weinig informatie maar het komt minder in de familie voor dan 2-eiige tweeling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is je oma en man allebei een 2-eiige of 1-eiige ?

Andere antwoorden (3)

De kans is sowieso al groot. Meestal slaat het een generatie over. Dus jouw oma, jij en de kinderen van jouw kinderen maken grote kans
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt een grote kans want het slaat meestal een generatie over, en als je kinderen krijgt krijgen die waarschijnlijk ook een tweeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt er aan of je oma een één-eiige tweeling is of niet. Eén-eiige tweelingen zijn niet erfelijk maar 'een foutje van de natuur'.

Vervolgens ligt het eraan of de moeder van je oma al wat ouder was toen ze je oma en haar andere kind kregen want een oudere moeder krijgt eerder een tweeling.

Vrouwen kunnen wel iets erfelijks hebben waardoor de kans groter is dat er meer eitjes vrijkomen bij een eisprong en je dus meer kans hebt op een meercellige meerling. Dit erfelijke feit kan doorgegeven worden aan het nageslacht.

Dat je partner een tweeling was heeft geen invloed, niet bij een ééneiige noch bij een twee-eiige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men kan ook wel eens wat vergeten viri.... !