Wat is dit voor een beestje? Kwal op pootjes?

Hoi hoi, ik kwam dit beestje afgelopen week op zolder tegen. Weet iemand wat het is? Hij is rond en vrij plat, hooguit een centimeter groot. Hoe veel pootjes het had weet ik niet precies. Wij dachten zelf dat het uit het materiaal van het dak kwam oid. Met name de streepjes in zijn lijf (?) vind ik vrij opvallend. Deze zag ik overigens ook pas toen ik echt ging inzoomen op mijn camera. Alvast hartelijk dank! http://tinyurl.com/adctucl http://tinyurl.com/b73ezes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Het lijkt mij een soort teek, maar ik zou het niet weten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een mijt.
Welke mijt precies is moeilijk te zeggen aangezien er tienduizende verschillende soorten mijten bestaan. Hoewel ik met zekerheid durf te zeggen dat het GEEN teek is, is hij er duidelijk wél aan verwant.
Mijten vind je overal, denk maar aan huisstofmijt maar ook parasitaire mijten (zoals de teek), mijten die op planten leven etc etc... mijten zijn verwant aan de spinnen maar onderscheiden zich van de spinnen doordat hun lijf maar uit 1 segment bestaat.

Overigens zijn nog lang niet alle soorten mijten ontdekt, wie weet is dit nog een onbekende soort. Hoewel... de meeste soorten mijten zijn kleiner dan 1mm, ik denk dat zo'n grote niet zo gauw over het hoofd wordt gezien.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mijten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik houd het op een nimf van een teek, de tekening in het beestje lijkt op opgezogen voedsel (bloed) van een huisdier.
Omdat hij doorzichtig is kun je die structuur zien, bij een volwassen teek zie je die niet.
Ik heb hierover mijn vrouw geraadpleegd die dierenartsassistente en ervaren fokter is
van rashonden.
Ik denk dat ze beslist gelijk heeft, ik kwam op dezelfde gedachte.