Wat is de gevaarlijkste haai?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor wie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hongerige haai...

Antwoorden (3)

Die haai die naar jou toe zwemt. :)
Maar het zal wel de witte haai zijn gevolgd door de stier en tijger haai.
Al wordt dit 'gevaar' vaak sterk overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Die naar je toezwemt, inderdaad. +
Een haai is ook maar gewoon op zoek naar eten.
"gevaar" getuigt van een zeer beperkte visie, namelijk van een enkele persoon. Voor de mensheid is het niet van belang of die persoon opgegeten wordt.
De mensheid is een veel groter gevaar voor de haaienpopulatie dan de haai voor de mensheid.
Tegen alle verwachtingen in,is de witte haai niet de gevaarlijkste haai die er is,want de witte haai is eerder bedachtzaam en voorzichtig,en in zeer gevallen zelfs vredelievend naar mensen toe,dus helemaal het tegenovergestelde dan in de films "Jaws ".
Zelfs de tijgerhaai niet hoewel er in zijn maag van alles en nog wat word gevonden.
De meest gevaarlijke Haai is de haai die toehapt zonder eerst te onderzoeken of het te bijten voorwerp wel op op zijn menu staat of eetbaar is of niet,en dat is de stierhaai die zowel in zout als zoetwater kan overleven,want zij leggen hun eieren veelal buiten de zee in de rivieren en kanalen die naar de zee voeren,en daar maken de stierhaaien vaak de meeste menselijk slachtoffers.
Dat doet de stierhaai niet alleen maar omdat zij zo zeevijanden ontvlucht en zo haar eieren en jongen beschermt,dat doet zij vooral omdat zij dat kan en de witte haai dit niet kan.
Citaat: "Relatie met de mens

Doordat de stierhaai langs de dichtbevolkte kustwateren leeft, komt hij regelmatig in aanraking met de mens. Deze haaiensoort is geregeld betrokken bij aanvallen op de mens, soms met dodelijke afloop. Deze aanvallen berusten meestal op een vergissing. De haai verwart de mens met zijn natuurlijke prooi: hij eet namelijk geen mensenvlees. De aanvallen hebben dan ook betrekking op mensen die aan de oppervlakte van het water zwemmen in wateren waar de haai voorkomt. Zoals in troebel water in rivierdelta's of in kustwateren op surfers, waarbij de mogelijkheid bestaat dat deze haai zijn natuurlijke prooi met de in zijn territorium aanwezige mens verwart. Volgens het ISAF zijn tussen 1580 en 2008 (d.i. meer dan 400 jaar!) zeker 25 mensen gedood door een stierhaai.[6] De stierhaai wordt hiermee, hoewel statistisch gezien de kans op een haaienbeet gering is, samen met de witte haai en de tijgerhaai beschouwd als een van de drie voor de mens gevaarlijkste haaiensoorten. Deskundigen menen dat het aantal gewonde mensen echter groter is, doordat de stierhaai makkelijk te verwarren is met andere soorten uit het geslacht Carcharhinus en veelvuldig voorkomt in de Derde Wereld, waar haaiaanvallen vaak niet worden gerapporteerd." Einde citaat:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een haai die bloed geroken heeft.

Een haai is een viseter en kan geen mensenvlees verteren.
In de Rode Zee zwemmen veel haaien en in 2010 was er zelfs een haaieplaag waardoor vele mensen werden aangevallen en zelfs een dode toeriste was te betreuren. Men vermoedde dat het ook om witpunthaaien ging, maar zelfs voor deskundigen is het vaak onmogelijk om een aanvallende haai te identificeren.
Witpunthaaien zwemmen gewoonlijk in open water en komen zelden dicht bij de kust. Men vermoedt dat de oorzaak van dit afwijkend gedrag onder de haaien aldaar het lozen van een lading dode schapen was.
Bloed zorgt bij haaien voor een enorme prikkel, waardoor ze als het ware een hersenafwijking krijgen.
amc