Hoevaak klopt je hart in je leven ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
17.7K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat verschilt per hart. Ik zeg altijd je hart klopt maar zo veel keer in je leven en dan is het over, en stopt het er mee. Het is niet te zeggen hoe vaak. Dan zou je ook kunnen vragen "Hoe oud word ik?" Een gemiddelde kan berekend worden. Maar dat is dan ook echt alles.

Antwoorden (4)

Uitgaande van het feit dat je 80 wordt is het 2 miljard hartslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gemiddeld mens in Nederland leeft op dit moment 78 jaar en dan heeft je hart bij een gemiddelde hartslag van 70/minuut 2871681540 keer geslagen.

Neem je eigen gemiddelde hartslag en kijk hier hoe vaak je hart al heeft geslagen: http://www.doctorsecrets.com/medical-calculators/heartbeats-in-a-lifetime.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de nationale biologiequiz van 2001 werd de onderstaande vraag gesteld:
‘Het hart van een muis slaat ruim vijfhonderd keer per minuut en in zijn korte leven (een jaar) ongeveer een miljard keer. Een mens heeft een hartfrequentie van zeventig en kan wel tachtig jaar oud worden. Hoeveel hartslagen heeft een mens gemiddeld in zijn leven?’

a. een miljard;
b. 250 miljoen;
c. half miljard.

In de link een weergave van de discussie die naar aanleiding van deze vraag gevoerd is. Kort samengevat komt het hierop neer. Het aantal hartslagen van een mens ligt in een leven ligt tussen de 1 en 2 miljard. Er is een soort van wetmatigheid dat dit voor ieder zoogdier min of meer zou kunnen gelden, hoewel het niet helemaal exact klopt. Omdat veel factoren een rol spelen is het niet exact te zeggen en kaal rekenwerk (aantal minuten maal 70 als gemiddelde hartslag is ook niet waar).

In de discussie over de quizvraag werd antwoord a als het minst foute antwoord omschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorig jaar heb ik 10km gewandeld en heb toen mijn hartslag op 130/min gehouden.
Ik heb er 22 uur over gedaan waarbij mijn hart +/- 172.000 maal heeft geslagen. Daarbij heb ik 18000 calorieen verbruikt.

Bij 80/min/jaar 42.048.000 slagen op 80 jaar geeft dat 3.363.840.000 slagen

Komt daarbij nog 54.432.000 slagen van de 9 maanden zwangerschap.

Nu hebben we nog geen rekening gehouden met de inspanningen bij het werk of sport.

een ruw gemiddeld zal je wel kunnen berekenen maar maar daar blijft het dan bij.

Denk er ook aan dat een hartslag feitelijk bestaat uit 2 samentrekkingen.
Robby BB

Toegevoegd na 10 uur:
Moet worden 100Km Gewandeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 km in 22 uur en een hartslag van 130 bij wandel? Daarnaast hou je alleen rekening met hartslagverhogende zaken en niet met hartslag in rust, zoals tijdens slaap, die lager is dan bij wakker. Overigens heb je wel gelijk als je zegt dat er alleen een ruw gemiddelde te bepalen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet zijn 100KM, zou inderdaad belachelijk traag zijn
Ik heb een gemiddelde genomen van 80 slagen per minuut.