Waarom vermindert koolstofmonoxide de opname van zuurstof in je bloed?

Het is geen huiswerk, moderators! Ik weet dat het iets met gaswisseling te maken heeft, maar kan iemand het nader uitleggen? Ik weet het verschil met koolstofdioxide. Dummie-uitleg alsjeblieft!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (3)

Omdat het de plaats inneemt die normaal gesproken door zuurstof wordt ingenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hecht zich op de hemoglobine in ons bloed die normaal met zuurstof moet verbonden zijn om in ons lichaam te transporteren, dit fenomeen gebeurt in de longen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Koolmonoxide hecht zich ongeveer 600 X zo sterk aan hemoglobine als zuurstof.
Vandaar dat alleen zuurstof geven het CO niet van het hemoglobine losweekt, daarvoor is bij CO vergiftiging eenbloedtransfusie nodig omdat het hemoglobine gebonden aan CO ongeschikt is geworden om zuurstof naar het weefsel te transporteren.
Bel daarom altijd meteen 112 als er sprake is van kolendampvergiftiging.
Bij hartstilstand zal alleen met defibrillatie/beademen IN DAT GEVAL geen succes te boeken zijn.
Omdat het nooit helemaal zeker is dat er CO vergiftiging is , start men beter wel met bovenstaande actie.
Mensen met een gedeeltelijke kolendampvergiftiging (hebben vaak hoofdpijn en zijn suf) moeten niet alleen in de frisse lucht gebracht worden, ook zij moeten direct naar het ziekenhuis, aldaar kan een bloedgasbepaling uitsluitsel geven.Kachels die flauw blauwe vlammen hebben en vooral met gele vlammentongen, produceren CO, wanneer dit uitermate giftige en vrijwel kleurloos gas ingeademd kan worden en mensen bovenstaande verschijnselen vertonen, handel dan alsof is er sprake van CO vergiftiging.
De verwardheid komt omdat het bloed dan niet voldoende zuurstof aan de hersenen af kan leveren, ook het toedienen van zuurstof zal weinig helpen, men ontkomt niet aan het toedienen van hemoglobine in de vorm van rode bloedcellen.
Ik ben verbonden geweest bij een bedrijf wat CO metingen deed en onder ongunstige wind kan zelfs een normaal goed trekkende schoorsteen CO terugvoeren naar de plaats van verbranding en in woonruimtes binnendringen en velen doden.
Een CO detector is GEEN overbodige luxe, vooral bij haarden en allesbranders etc.
Laat daarom ook de rookkanalen naast vegen , inspecteren.
Ik ben geschrokken van hoeveel vermeend goede rookkanalen toch gevaarlijk bleken.
Gewone rookmelders "pakken" GEEN CO en kunnen in dat opzicht schijnveiligheid veroorzaken.
Jaarlijks eisen CO vergiftigingen meer doden dan branden............!