Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er zoiets als langzame en snelle pijn?

Mijn ervaring is (lijkt) dat bijvoorbeeld bij het stoten van een gevoelige teen, het ruim een seconde kan duren voordat er pijn gevoeld wordt.
Op je tong bijten daarentegen, wordt bliksemsnel voelbaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat als je je teen stoot het signaal eerst helemaal naar boven, naar je hersenen moet. Pas als het daar is besef je dat het pijn doet.
Klinkt gek, maar is echt waar.
Je observatie dat het langer duurt klopt dus. :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of is het dat er in de tong meer zenuw uiteinden zitten dan in de grote teen???
Dat lijkt me logischer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar het is werkelijk waar dat de teenpijn een langere weg af moet leggen voor het pijnsignaal bij de hersenen is.
Dat heb ik onthouden van school, haha. Jij die 11 graden, ik dit!
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm toch is er nog wel verschil op te merken tussen de door mij bedoelde pijn en 'gewone' tastzin. De laatste werkt zonder merkbaar tijdverschil (net geprobeerd ;-).
Dus wel bedankt, maar ik zoek toch nog verder, want zo zijn wij hè?

Andere antwoorden (2)

Zoiets bestaat wel, maar dan praat je meer over emotionele pijn als het gaat om langzame pijn.
Het voelen van lichamelijke pijn gaat immers altijd snel. Je voelt namelijk via je zenuwen deze maken gebruik van stroompjes en voordat je het kan beseffen voel je de pijn al.
Verder zijn er wel gradaties in doffe pijn, stekende pijn enz. Maar helaas is dit bij iedereen wel bekend (iedereen zal het immers wel eens mee gemaakt hebben)

Toegevoegd na 2 minuten:
Tevens vooral bij kinderen is er een observatie nodig voordat ze pijn hebben. Ze kunnen vallen zonder dat er iets aan de hand is, maar als ze zien dat hun knie bloed dan huilen ze van de pijn. Dit is wel een voorbeeld van langzame pijn op lichamelijk vlak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het signaal zo snel gaat (ook al is dat een biochemische reactie) dat die 1,7 meter verschil niet uitmaakt.

Misschien heeft het brein prioriteiten voor lichaamsgebieden? Als je chronische pijn hebt kan die prio aangepast worden, je voelt élk dingetje heel snel en heel erg.
Misschien hebben de reflexbogen (zie bron) ook invloed op de snelheid van de beleving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding