Als een nijlpaard omvalt kan hij dan zelfstandig opstaan?

Misschien een rare vraag, maar gezien zijn aparte/logge lichaamsbouw met in verhouding korte poten, vraag ik het me toch af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Het is niet echt "omvallen", maar nijlpaarden kunnen wel rollen. Dat doen ze - net als olifanten trouwens - in de modder, om hun lijf koel te houden en om hun huid te beschermen tegen verbranding.

Ik neem aan dat als ze kunnen rollen, ze ook kunnen opstaan, zouden ze omvallen. Maar volgens mij moet je sowieso goed je best doen om een nijlpaard te laten omvallen, het zwaartepunt van die beesten ligt natuurlijk heel laag.

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik heb eens gegoogled op "sleeping hippo" en kwam heel mooie plaatjes tegen van nijlpaarden in dromeland. Ze houden er blijkbaar van om op hun zij te slapen en ik neem aan dat ze daarna op eigen kracht ook weer kunnen opstaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze kunnen ook liggen. Dus kunnen ze ook opstaan als ze gevallen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het juist. Ik heb nog nooit een liggen Nijlpaard gezien. Tenminste niet op vaste grond, wel een beetje half in het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=KoW6YGGuy7A Slapende hippo's op vaste grond. +1 voor antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Natuurlijk kunnen ze dat, anders waren ze al lang uitgestorven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als dat de schildpadden al uitgestorven zijn zeker.......
Als een nijlpaard omvalt, zal hem/haar wat mankeren, want deze beesten vallen niet zomaar om.
De kans dat het beestje dan zelfstandig opstaat is klein.

In andere gevallen sluit ik me aan bij de gever van het eerste antwoord: Een nijlpaard kan liggen en zal dus ook zelfstandig kunnen opstaan (idem voor olifanten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Nijlpaard kan zich ook op het land heel goed redden en dus ook opstaan.
De korte poten maken dat zelfs gemakkelijker, voor een giraffe is het opstaan echt een stuk lastiger!!
Het Nijlpaard is een zeer gevaarlijk dier wat zonder waarschuwing vooraf aan kan vallen, dit dier heeft - in verhouding- de meeste dodedelijke slachtoffers op zijn naam!!