Kan een hond ook autisme/adhd hebben? waarom wel of waarom niet?

ik denk dat de vraag duidelijk is. zo niet dan hoor ik het wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij honden komt wel eens een vorm van autisme voor. Dit is een afwijking die minder vaak voorkomt dan bij mensen. Ook hierin speelt de selectie van moeder natuur een rol. Een hond met autisme kenmerkt zich door het achterwege blijven van gezichtsuitdrukkingen. Ook reageert de hond niet of vertraagt op zijn omgeving. De communicatie met de hond verloopt moeizaam. De hond met autisme kan in herhaaldelijke gedrag vallen. Vaak hebben deze honden behoegfte aan structuur in hun leven. http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78756-hond-autisme-syndroom-van-down-geestelijke-afwijkingen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie tevens: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/primaten-dieren-autistisch-schizofreen.379752
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HUH? Citaat: Een hond met autisme kenmerkt zich door het achterwege blijven van gezichtsuitdrukkingen.

Antwoorden (2)

Nee, want er zijn geen diagnostische methodes voor psychiatrische stoornissen bij honden. Een hond kan wel gedrag vertonen wat veel aan genoemde stoornissen doet denken, maar de stoornissen die je noemt zijn qua diagnose voorbehouden aan mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet omdat we het niet kunnen aantonen, maar omdat het niet binnen de definitie van de ziektes past. Daarvoor moet je namelijk bepaalde dingen weten en onderzoeken die bij dieren niet te weten en onderzoeken zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kenmerkend voor autisme zijn afwijkingen in de triade
communicatie
verbeelding
sociale interactie Hoe wil je de verbeelding meten bij huisdieren? En dat is dan nog maar een van de problemen.
Ja,
Bij honden komt wel eens een vorm van autisme voor. Dit is een afwijking die minder vaak voorkomt dan bij mensen. Ook hierin speelt de selectie van moeder natuur een rol. Een hond met autisme kenmerkt zich door het achterwege blijven van gezichtsuitdrukkingen. Ook reageert de hond niet of vertraagt op zijn omgeving. De communicatie met de hond verloopt moeizaam. De hond met autisme kan in herhaaldelijke gedrag vallen. Vaak hebben deze honden behoegfte aan structuur in hun leven