Wat gebeurt er in je hersenen bij kippenvel?

Als je het koud hebt, krijg je kippenvel. Maar wat gebeurt er precies in de hersenen waardoor dit kippenvel wordt veroorzaakt? Ik bedoel hier niet kippenvel door muziek, maar door bijvoorbeeld kou.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Er zijn hersenscans uitgevoerd bij mensen om te kijken welk deel van de hersenen geactiveerd word en reageert op muziek en welk deel dus geactiveerd word en kippenvel veroorzaakt.
Uit deze scans is gebleken dat het deel oplicht dat ook reageert als je cocaïne gebruikt of chocolade eet..
Dit zegt zo goed als dat in je hersenen de euforie en genot de zelfde basis hebben.

Als je het koud hebt, ben je natuurlijk niet bepaald in extase. Als de buitentemperatuur te laag wordt, moet het lichaam zichzelf warm houden. Vroeger hadden waren mensen veel meer behaard dan nu. Door het samentrekken van de spiertjes gaan de haren rechtop staan, wat voor isolatie en dus warmte zorgt. Nu we praktisch niet zoveel haar meer hebben, heeft het kippenvel niet veel zin. Maar de hersenen krijgen nog steeds een signaal om het lichaam te warmen met alles wat het heeft.
In het Latijn word er over cutis anserina gesproken.
Het Latijnse horrere, is van het woord horror dat betekent ongeveer rechtop staan en verwijst naar kippenvel. Anser is Latijn voor gans en cuttis betekend huid. Vandaar dat het in het Engels ook Goose bumps genoemd word.

Kippenvel word veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel waardoor het niet mogelijk is deze te onderdrukken.

De hersenen (hersenstam) krijgen dus een signaal, van kou maar ook van muziek of emotie.

Hopelijk heb je iets aan het antwoord. Ik heb interessante linkjes bijgevoegd.

http://plazilla.com/kippenvel-hoe-wat-waar-waarom

http://vorige.nrc.nl/scholieren/biologie/article1647913.ece
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoe betrouwbaar is de informatie die op plazilla staat? Ik heb er zo mijn twijfels over. Het is een nieuw soort wikipedia en er kan geld mee worden verdiend. Waar halen de schrijvers hun informatie vandaan? Wat weet Lily van medische zaken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee hoor, maar ik had het ook al hier gezien http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenvel en op een heleboel andere sites. Ik heb er maar 1 uitgepikt, aangezien ze praktisch allemaal hetzelfde zeggen. Vond hier ook nog een leuk artikel wat verwijst naar een wetenschappelijk onderzoek. http://www.nu.nl/wetenschap/2397873/kippenvel-bij-luisteren-muziek-verklaard.html http://www.faqt.nl/recent/ik-krijg-kippenvel-van-je/ http://www.deondernemer.nl/wetenschap/555285/Waarom-krijg-je-kippenvel.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, nuttig antwoord

Andere antwoorden (2)

Die kippenvel stamt nog uit de tijd dat wij dichter behaard waren.
Bij kou sturen de hersenen een seintje naar de spiertjes bij de haarzakjes: samentrekken.
De spiertjes doen dat en de haartjes gaan overeind staan. Toen we nog meer haar hadden kregen we hierdoor een isolerend luchtlaagje rond ond, om warm te blijven. Net zoals vogels in de winter hun veren op zetten. Bij angst sturen de hersenen hetzelfde sein. De haren gaan omhoog staan en we lijken groter en breder dus sterker (met de weinige haren van tegenwoordig niet meer natuurlijk)
Maar een kat doet het nog wel: haren opzetten om groter te lijken en angst in te boezemen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wat doen de hersenen dat ze dat seintje zenden?
anneliez
11 jaar geleden
eigenlijk hetzelfde als wat ze doen, als ze een seintje naar jouw hand sturen als je neus jeukt.
Maar dan kom je op het terrein van de neurologie (kennis over de zenuwen) te moeilijk voor mij om dieper op in te gaan. ga eens op de bieb kijken of er een boek over is
Kippenvel wordt geregeld door het autonome zenuwstelsel. Dit is het deel van de hersenen dat vooral de werking van inwendige organen reguleert en werkt vrijwel altijd onbewust. Het signaal waarop het kippenvel wordt aangeslagen is kou of diepe emoties zoals angst of ontzag.

Kippenvel zelf heeft twee effecten namelijk dat je haren overeind gaan staan waar door je groter lijkt en extra isolatie krijgt (nauwelijks zichtbaar of effectief bij mensen omdat onze vacht vrijwel weg is) en het genereeert warmte omdat al die kleine spiertjes die al die kleine haartjes omhoog trekken gezamenlijk best wel veel energie verbruiken.