Nee, dat is een broodje aap-verhaal.

Elke lichaamscel bevat een celkern waarin het DNA in de vorm van chromosomen is opgeslagen. Van beide ouders heeft ieder individu 23 chromosomen overgeërfd. In totaal heeft ieder mens dus 46 chromosomen, ook wel 23 chromosomen paren. Deze chromosomen, een soort wormpjes in een X-vorm, bevatten DNA moleculen die hoofdstukjes met informatie vormen, de genen. In totaal heeft elk mens ongeveer 20.000 genen en een van deze genen is verantwoordelijk voor het rode haar.

DNA wordt omgezet in eiwitten die in het lichaam allerlei functies vervullen. Eiwitten zijn betrokken bij chemische omzettingen, communicatie, transport, regulatie en structuur. Een fout in het DNA, een mutatie, leidt tot productie van verkeerde eiwitten, die daardoor hun functie anders of niet uitvoeren.

Het MC1R (Melanocortine 1 Receptor) gen is betrokken bij haarkleur. Dit gen is verantwoordelijk voor de productie van het eiwit eumalonine, een bruine kleurstof, die in de
hersenen wordt uitgescheiden. Bij roodharigen zit er een mutatie in dit gen. Zij kunnen geen of minder bruine kleurstof maken. In plaats van eumaline wordt bij hen pheomelanine geproduceerd. Dit geeft een rood/oranje kleur. Er zijn in totaal zeven soorten mutaties in dit gen bekend. Deze zijn ontstaan door de verschillende spreidingsgebieden waarin van de mutaties. Hierdoor worden de verschillen in rood haar verklaard.

Bij overerving is één eigenschap van genen van belang: dominant versus recessief. Het gen voor rood haar is recessief. Dit wil zeggen dat je twee recessieve genen, van elke ouder één, moet hebben om rood haar tot expressie te laten komen. Als één dominant gen, bijvoorbeeld voor bruin haar, aanwezig is, wordt het gen voor rood haar al weggedrukt en gewoon eumaline aangemaakt.
Doordat rood haar alleen tot expressie komt in de aanwezigheid van twee recessieve genen zou in theorie rood haar kunnen uitsterven. Maar het gen verdwijnt niet uit de populatie. Het is alleen niet zichtbaar. Soms komen de genen weer bij elkaar – twee recessieve genen in één individu.
Rood haar zal minder voorkomen, maar niet uitsterven. Daarnaast is er ook nog kans op positieve selectie. Doordat rood haar steeds zeldzamer wordt, wordt het steeds gewilder (en mooier gevonden) en kan er bewust geselecteerd worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant! Van mij een plus.
Ja uiteindelijk na een paar miljard jaar explodeert de zon en sterft de mens uit ( dus ook de roodharige). Waarschijnlijk gaan we geen miljard jaar leven omdat om de zoveel miljoenjaar wereldrampen zijn.
Sorry voor het flauwe antwoord maar ik antwoord letterlijk op je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel. Zeg jij niks want: zeg dan niks heeft geen zin want het is al gebeurd