Zitten vliegende vissen midden in een evolutie?

Zoals ooit in de prehistorie de vissen een sprong maakten richting het land leven?
Is de vliegende vis op weg een vogel te worden over een miljoen jaar? (als de aarde dan niet al volledig is vergriept)
En wat doen ze eigenlijk in de lucht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden zijn natuurlijk de meest correcte antwoorden, maar de vraag is misschien bedoeld als: zullen vliegende vissen tot echt vliegende wezens evolueren binnen bijv. een miljoen jaar.

Helaas valt deze vraag pas over een miljoen jaar te beantwoorden, want ook op gebied van evolutie kan men niet in de toekomst kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elk levend wezen zit in een evolutie ook wij mensen. Alleen het evolueren kost tijd en wel zoveel tijd dat wij het in een mensen leven zo en zo niet kunnen volgen. daarom zien wij pas over misschien eeuwen wat er het gevolg van is.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Helemaal goed. Hoewel sommige soorten zo snel evolueren dat wij dat binnen één mensenleven goed kunnen zien.
Alles wat leeft zit nog steeds in de evolutie.
Zolang vissen het voordeel hebben van het kunnen ' vliegen' zal dit ook zo blijven, of zelfs ' beter' worden in vliegen.
Maar wat ze nu doen is eigenlijk geen vliegen, maar over het water zeilen/ zweven/ scheren.
In geval van nood, springen ze met kracht boven water, door met hun staartvin, heel snel in het water te bewegen, krijgen ze snelheid.
Hun zijvinnen zijn breed uitgegroeid en daar kunnen ze dan een eindje mee zweven.
Ze maken er mee, geen vliegende bewegingen.
Er bestaan ook vissen die in bomen kunnen klimmen.
Of vissen zonder kieuwen maar met longen.
Of vissen zonder ogen.
Allemaal nog steeds onderweg in de evolutie.
Onze vogels stammen af van de dinosaurus.
Zie de foto die ik maakte van een jong grasparkietje, duidelijk zijn nog de voorpootjes te zien.