Waarom hebben varkens krulstaarten?

Je kunt er geen vliegen mee meppen, het lijkt me niet doorslaggevend bi partnerkeuze, dus wat is het evolutionaire voordeel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Niet alle varkens hebben een krulstaart. Er zijn ook varkens met een rechte staart.

Een varken heeft allerlei eigenschappen. Niet alleen de eigenschap staartvorm, maar bijvoorbeeld ook de vachtkleur en de vorm van de oren. Die eigenschappen zijn vastgelegd op zogenaamde genen, die in elke lichaamscel te vinden zijn. Genen komen voor in paren. Een genenpaar bestaat uit een gen van de moeder en een gen van de vader.

Bij varkens is de eigenschap krulstaart dominant over de eigenschap rechte staart. Een voorbeeld: stel dat dat een zeug met een krulstaart en een mannetje met een rechte staart samen een biggetje krijgen. Het biggetje heeft van zijn moeder het krulstaartgen gekregen en van zijn vader het gen voor een rechte staart. Het resultaat is een biggetje met een krulstaart.

Waarschijnlijk heeft een krulstaart geen bijzonder nut. Niet alle eigenschappen van dieren en planten dienen een bepaald doel. Denk maar aan je blindedarm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Varkens zijn helemaal doorgefokte beesten inmiddels. In de natuur zou het varken zoals we hem nu kennen binnen de kortste keren uitsterven. Vaak worden ook de staarten eraf gehaald zodat de andere varkens die er niet af bijten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is dus eigenlijk een bijverschijnsel van de DNA modificaties
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwilderde varkens schijnen juist heel goed te overleven door hun neiging om alles wat los en vast zit te eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat God bij de schepping aan alle dieren iets speciaals had meegegeven :strepen, kuiven, manen, pluimen, bonte kleuren. Alleen het varken had hij vergeten , maar alle versierselen waren uitgeput en na lang nadenken vond hij de oplossing : een krulstaart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees eens Animal Farm van George Orwell uit 1945. Dan zul je zien dat de varkens binnenkort helemaal geen staart meer (nodig) hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan zijn dat dit een soort bumper is.
Als een ander varken ertegenaan loopt,
dan veert dat mee.